Svar: At lege alene

6. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

De fleste børn vil naturligt gerne lege med deres forældre og med den alder dine dreng har nu, så er det helt naturligt, at de gerne vil lege sammen med dig og har svært ved selv at sætte en leg igang :)

I dag har børn ofte en del legetøj og et simpelt råd er faktisk, at man hjælper dem med at holde dette sorteret i kasser. Det er faktisk vigtigt at rydde op og holde legetøjet væk fra hinanden, og så tage en forskellig kasse frem og lege med det, der nu er i den.

Hvis de har for meget fremme, på gulvet, på hylderne osv. så mister de overblik, og kan ikke holde fokus omkring det. Men hvis det er sat væk i en kasse og så blive taget frem, så vil det være mere spændende og kan gøre at de leger mere med det :) Du er derfor nødt til at sikre, at deres legetøj er interessant, at de har noget at lege med og at der er sorteret og ordnet lidt i tingene, for at de skal blive fanget af det :)

Ofte handler deres protest mod at skulle lege selv også om at deres ønske ikke går på at 'lege selv' men på at lave noget sammen med dig. Nogle gange handler det ikke om at I skal lege sammen, men om at I skal være sammen og der er intet i vejen for at I sammen laver nogle af de huslige pligter. Når dine drenge efterspørger din kontakt og gerne vil at du leger med dem, så kan du invitere dem med i det praktiske arbejde du skal have lavet. I stedet for at signalere "jeg gider ikke lege, nu må I selv!" så kan du signalere "jeg vil gerne være sammen med jer, vi kan hjælpe hinanden med at lave mad".

Togbane, biler, modellervoks osv. er også super fint, det er normalt at de ikke kan sidde og koncentrere sig omkring det særlig lang tid af gangen. Prøv om du kan være deltagende på afstand, så de ikke er helt overladt til sig selv, men hvor du kommer hen til dem og deltager lidt i ...

Annonce

... legen.

Du kan f.eks. hjælpe dem med at bygge en hule, de kan få en lille madkurv med ind i hulen, som du hjælper dem med at smøre. På den måde leger de både selv, men du hjælper dem også til at det bliver hyggeligt netop at lege lidt selv.

At lade dem lege med køkken, lave plastik mad og servere det for dig, kan være et stort hit. Igen du opfordrer dem til at lave maden til dig i deres legekøkken, du opfordrer dem til at dække bord osv. og når de har gjort det (for sig selv) så kommer du forbi og leger at du drikker kaffe og spiser den legetøjs kage de leger de har lavet til dig.

Netop med den alder de har nu, vil det netop være sjovt for dem at lege rollelege, hvor de har roller "jeg er den der laver maden" og du har rollen som "den der kommer på besøg".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så er det faktisk også vigtigt at du siger til dig selv, at du ikke behøver stå på hovedet og skabe aktiviteter for dem dagen lang - de må godt kede sig lidt. Når de bliver urolige, hænger på dig osv. så kan det godt skyldes at de mærker rastløsheden i kroppen. Efter en lang dag i institution, hvor de er fyldt op med stimuli og hvor der er sket noget hele tiden, så kan de godt blive rastløse og have svært ved at geare ned og finde ro, når de kommer hjem.

Det kan derfor også være tilladt ikke at lave noget. Bare slappe af, sidde og læse en bog sammen med dem eller måske lade dem se lidt børnetv - fordi du på den måde lige får ½ time for dig selv og de får koblet lidt fra.

Du skal også medtænke at pylrede og hængende børn måske også er sultne børn og at de kan have brug for et ekstra mellemmåltid - det at få dem placeret ved middagsbordet og få givet dem lidt at spise, kan også give dig lidt ro og de vil være mindre pylrede bagefter :)

Jeg håber du kan bruge lidt af disse overvejelser videre, forstat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor