Svar: Hysteriske anfald, når han skal prøve tøj eller sko

4. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære C.

Der er for mig at se stor forskel på om du beder din dreng om at stå ved siden af bilen, mens lillebror bæres ud. Om du beder ham holde fast i indkøbsvognen når I handler. Om du beder ham om at prøve sit regntøj hjemme ... Og så på om du beder ham prøve tøj i en butik og om du beder ham om at få tegnet sine fødder af.

Forskellen består i at han, når han står ved siden af bilen og indkøbsvognen styrer det mere eller mindre selv. Han står selv, du har ikke fat i ham og han har følelsen af at det er noget han styrer. Når han prøver regntøj hjemme, så kan det foregå stille og roligt på hans præmisser og der er ingen der kigger. For det er den næste forskel, - mange børn er faktisk lidt blufærdige og han bryder sig ganske givet ikke om den opmærksomhed som gives ham, når han skal have tøj af og tøj på i en butik - heller ikke selvom det kun er en jakke han skal prøve.

Han kan ikke lide at andre ser på ham og taler om ham. Det er ubehageligt for ham og bestemt ikke noget han bryder sig om. Det er på en måde grænseoverskridende for ham.

At få tegnet sine fødder af kilder faktisk og han forstår nok ikke hvorfor han skal det, hvad det er du vil. Han vil netop ikke, fordi han ikke forstår hensigten med det. Han er for lille til at kunne se hensigten med det.

I en sådan situation kan det være en god idé at lege det ind. Gerne at du selv starter med at tegne dine egne fødder, så han fanges af netop dette og interessen for det og at formålet med det netop er at I har det sjovt med det sammen. "Hvad laver du mor?", "Jeg tegner fødder", "Må jeg også være med?" i ...

Annonce

... stedet for at det bliver til "Kom jeg skal lige tegne dine fødder", "Jeg vil ikke!", "Jamen det skal du, det gør ikke ondt, jeg vil bare måle hvor stor din fod er.." eller lignende.

Har du ikke en nogenlunde idé til hvordan hans tøjstørrelse er? Behøver han at prøve det hele i forretningerne ... De fleste ting kunne du måske godt købe uden at han behøver prøve dem og passer det så ikke, så må det naturligvis byttes. Så længe han ikke er ældre kan det ofte godt lade sig gøre at købe tøj til ham uden at alt skal prøves ... :)

Netop hjemme, hvor ingen kigger og hvor I kan prøve når det passer ham og han er okay med det, kan I have større succes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ofte tale om en periode, hvor du er nødt til at give ham lidt ro og forsøge at få nye ting til ham, uden at han behøver være med ...

Ofte sker det også, at vi ser et eller andet, når vi alligevel er oppe at handle, vi kigger lige i butikkerne, ser hvad de har fået hjem og hov "den er smart den her jakke, vil du ikke lige prøve den?" og det vil han ikke. Han er fuldstændig uforberedt på det.

I stedet kunne I måske prøve at afsætte tid til lige præcis ham "i dag skal vi finde nye sko til dig" og så tale med ham om, at han er nødt til at prøve dem i butikken. Han kan jo godt forstå en simpel forklaring og han vil som udgangspunkt gerne gøre det, som gør dig glad og stolt af ham. Så ved at forberede ham på, at det er det I skal i dag og lave en lille aftale med ham omkring det, så vil du måske også have større succes. Det er i hvert fald værd at prøve.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor