Svar: Sur og negativ pige
19. marts 2010
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære Tina
At tale med en familieterapeut kan naturligvis være udmærket. I kan evt. kontakte kommunens PPR afdeling og høre, hvad mulighed for rådgivning I kan få derigennem.
Jeg tænker dog også at det kunne være relevant at tale med pædagogerne om, hvordan det går i børnehaven. Der er naturligvis noget jalousi inde over og det er tydeligt svært for jeres datter at skulle dele jer med lillesøster, men dette kan jo godt forstærkes af at hun måske i børnehaven ikke har det så godt ... Har hun nogen at lege med, leger de lege hun godt kan lide at lege, hvordan mødes hun af de andre børn, hvordan ses hun af de voksne osv.? Det er meget at sige, hvordan hun trives i børnehaven og trives hun ikke optimalt, ja så reagerer hun naturligt med at være sur og negativ hjemme.
Det er rigtig godt at prøve at få pædagogerne til at fortælle lidt om hvad der foregår i børnehaven, for der kan hos jer altså godt være flere ting der spiller ind :)
Der er ingen tvivl om at det at blive storesøster og skulle dele jer med en anden, opfattes som at få en rival. Der er derfor en god portion jalousi i jeres ældste datters opførsel, også selvom hun naturligt er glad for sin lillesøster og måske nogle gange også prøver at vise det, så er det stadig svært.
Søskendejalousi er til en vis grad helt normalt og det kan dække over rigtig mange følelser. Det handler helt konkret om at det er meget smertefuldt for den ældste at se kærligheden mellem den yngste og forældrene. Lillesøster er en rival, hun er en konkurrent, fordi hun jo har ligeså meget krav på jer, som storesøster har - og det er rigtig svært at skulle dele jer med andre.
Jalousi mellem søskende vil ofte handle om:
- Barnet føler sig tilsidesat
- Barnet føler sig ikke som den foretrukne
- Barnet føler ikke ligeværdighed til forældrenes kærlighed
- Barnet oplever at have en rival
- Barnet føler sig usynlig
- Barnet føler at pladsen i mors hjerte er usikker
- Barnet føler ikke at der er kærlighed nok til alle
Det er derfor super fint at I er opmærksomme på at give jeres ældste datter positiv opmærksomhed og det er fint at fortælle hende om, hvordan det var da hun var lille. Børn elsker at høre om og se billede fra dengang de selv var babyer. Men det kan godt være problematisk at fortælle hende at "lillesøster er heldig at have dig som storesøster", for hun synes måske ikke lillesøster er heldig. Egentlig vil hun jo helst være fri for lillesøster og hun behandler hende måske ikke helt så godt, som hun måske godt ved I synes hun skal ... så lillesøster er måske ikke så heldig, som I tror. Det kan gøre at hun føler sig mindreværdig og giver altså ikke det løft I egentlig ønsker hun skal have.
I stedet er det super vigtigt at fokusere på, hvad jeres ældste datter gør for jer og for sig selv. Hvad det er der gør ligepræcis hende til noget særligt. Det handler om at hun skal se sig selv som noget værdifuldt og værdsætte sig selv. Det betyder at hun skal have selvværd.
Selvværd er ikke det samme som selvtillid. Selvværd handler ikke om at hun er dygtig til noget, at kunne leve op til jeres krav, eller føle anerkendelse for noget hun gør. Selvværd handler om noget indre. Det handler om at føle at hun har værdi alene fordi hun er til. Det handler om at hun føler sig helt unik og uerstattelig og at ingen andre vil kunne udfylde hendes plads og at hun vil være savnet, hvis hun ikke var der.
I skal også overveje om ikke I skal prøve at tale med hende om, hvordan I hos jer kan få det lidt mere hyggeligt. Hun er så gammel nu, at hun godt kan sætte lidt ord på, hvad det er hun tænker og føler og det er meget vigtigt at I virkelig lytter til hvad det er hun siger og anerkender hende for at fortælle jer det og ikke nedgør hendes følelser. Hvis hun f.eks. siger at hun synes lillesøster er dum eller hun siger at hun synes I skælder meget ud eller lignende, så skal I ikke modsige dette - men fortælle hende, at I er glade for at hun fortæller at hun har det sådan og så prøve at tale med hende om hvad det gør ved hende. Hvordan hun har det og derudfra også tale med hende om, hvordan man så kan gøre det anderledes og bedre.
Måske har hun selv forslag til, hvordan hun gerne vil puttes om aftenen. Det kan være at løsningen hos jer er at hun ligger i sin seng før hun får historie. Det kan være at hun egentlig har lyst til at have jer for sig selv i 15 minutter inden hun skal sove og det kan hun ikke som tingene er lige nu ... I er nødt til at prøve at tale med hende om, hvad det er hun oplever og så reagere hensigtsmæssigt på dette :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke til jer alle.
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske