Brev:
Sur og negativ pige
19. marts 2010
Alder:
4 år, 4 mdr.
Sur og negativ pige
Hej Helen.
Vi har to piger på hhv 9 måneder og 4 år. Problemet er med den store, som hele tiden er enormt negativ og bruger meget tid på at fortælle hvad hun ikke gider og ikke kan lide. Én ting er at hun tester hvor langt hun kan gå for at få sin vilje, men det er som om at hun tror at vi gør alt imod hende og hun er meget bange for at gå glip af noget.
Hvis lillesøsteren ligger på gulvet, så er det lige nøjagtig på den plet hun også vil ligge, hvis vi har sat hendes yndlingstallerken på bordet, så er det ikke den hun vil have osv osv. Det er endt med at vi nærmest skal spørge hende om alt i forvejen for at hun ikke bliver sur.
Vi har taget rigtig mange magtkampe fordi hun ikke hører efter hvad vi beder hende om. Hvis hun fx ikke vil gå i seng når vi siger at det er sengetid (efter en tegnefilm og en bog), så tager vi hende og bærer hende på værelset - der går hun helt amok over at hun ikke selv fik lov til at gå derind (hvilket vi havde bedt hende om flere gange og tilsidst sagt at nu tæller vi til tre og så bærer vi hende).
Vi tror at meget af problemet kommer af jalousi, men hun er også negativ omkring næsten alt andet og vores hverdag er sjældent særlig hyggelig. Vi er meget i tvivl om hvordan vi skal håndtere det, for det må være pga vores adfærd at hun er som hun er.
Jeg synes at vi giver hende meget positiv opmærksomhed og vi fortæller hende hvor heldig lillesøsteren er at have hende som storesøster og fortæller hvordan hun selv var som lille. Vi prøver på ikke at hidse os selv op og ikke at gøre for meget ud af når hun er negativ, men det er sørme svært når det fylder så meget.
Tror du en løsning for os kunne være at tale med en familieterapeut om hvordan vi skal håndtere det?
Venlig hilsen Tina