Sur og negativ pige

19. marts 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Sur og negativ pige

Hej Helen.

Vi har to piger på hhv 9 måneder og 4 år. Problemet er med den store, som hele tiden er enormt negativ og bruger meget tid på at fortælle hvad hun ikke gider og ikke kan lide. Én ting er at hun tester hvor langt hun kan gå for at få sin vilje, men det er som om at hun tror at vi gør alt imod hende og hun er meget bange for at gå glip af noget.

Hvis lillesøsteren ligger på gulvet, så er det lige nøjagtig på den plet hun også vil ligge, hvis vi har sat hendes yndlingstallerken på bordet, så er det ikke den hun vil have osv osv. Det er endt med at vi nærmest skal spørge hende om alt i forvejen for at hun ikke bliver sur.

Vi har taget rigtig mange magtkampe fordi hun ikke hører efter hvad vi beder hende om. Hvis hun fx ikke vil gå i seng når vi siger at det er sengetid (efter en tegnefilm og en bog), så tager vi hende og bærer hende på værelset - ...

Annonce

... der går hun helt amok over at hun ikke selv fik lov til at gå derind (hvilket vi havde bedt hende om flere gange og tilsidst sagt at nu tæller vi til tre og så bærer vi hende).

Vi tror at meget af problemet kommer af jalousi, men hun er også negativ omkring næsten alt andet og vores hverdag er sjældent særlig hyggelig. Vi er meget i tvivl om hvordan vi skal håndtere det, for det må være pga vores adfærd at hun er som hun er.

Jeg synes at vi giver hende meget positiv opmærksomhed og vi fortæller hende hvor heldig lillesøsteren er at have hende som storesøster og fortæller hvordan hun selv var som lille. Vi prøver på ikke at hidse os selv op og ikke at gøre for meget ud af når hun er negativ, men det er sørme svært når det fylder så meget.

Tror du en løsning for os kunne være at tale med en familieterapeut om hvordan vi skal håndtere det?

Venlig hilsen Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin