Svar: Opdragelse - bordskik - 15 mdr.

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære pigens mor

Jeres datters udforskningstrang er stor og det er et eller andet sted vigtigt ikke at hindre hende i at mærke og opleve verden på mange måder - præcis som du skriver, det er naturligt at hun har brug for at mærke, hvordan det føles når maden smattes ud imellem hænderne ... Men der skal naturligvis også være en grænse og det har hun også brug for at undersøge. Hun har brug for at lære, hvad det hun gør, gør ved jer og I skal som forældre naturligvis lære hende at der er visse regler der skal føles - også selvom det ikke altid går lige efter hendes hoved :)

Når I sidder ved spisebordet og hun begynder at lege mere med maden, end hun spiser, så vil jeg anbefale at I i første omgang prøver at motivere hende til det I gerne vil have "ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden". Så hun på den måde får at vide, hvad I vil hun skal.

Det er også vigtigt at maden serveres adskilt og at hun ikke får meget store portioner af gangen, fordi det er svært for hende at overskue og når hun mister overblikket, så er tendensen til at lege med maden i stedet for at spise den, større.

Det er naturligt at hun har lyst til at mærke fornemmelsen af det klistrede mellem fingrene. Det er sjovt at putte maden op i glasset med mælk for at se hvad der sker, når de flyder. Det er fascinerende at vælte glasset og se mælken løbe ned på gulvet og det giver en rigtig god lyd at banke tallerkenen i bordet eller skubbe den ud over kanten med et ordenligt brag.

For at imødekomme hendes lyst til at undersøge "klister, væske og larm" så er det vigtigt at få tilfredsstillet disse behov uden for middagsbordet. Det kan være ved at lade hende sidde med en bolledej i hænderne, ved at lade hende lege med sand og vand, masser af legeting i badekarret og så har hun måske lyst til at lege med en tromme eller et simpelt hammerbræt. Hvis hun leger med disse ting uden for bordet, så er sandsynligheden for at hun ikke behøver gøre det ved middagsbordet større ... :)

Hvis hun gentagende gange smider med maden eller klasker ...

Annonce

... hånden i tallerkenen, så må I naturligvis gerne sige nej og det er her vigtigt, at lade en handling følge med. Det betyder at I fjerner tallerkenen, eller fjerner hende, fordi måltidet nu er slut. Det hjælper hende til at huske det, når måltidet afbrydes på den ene eller den anden måde. Hvis I fjerner tallerkenen og hun så tydeligt bliver ked af det, fordi hun rent faktisk gerne vil have sin mad, så giver I hende naturligvis tallerkenen igen med besked om at spise maden. Gør hun det så igen, ja så er måltidet slut og hun får tørret sine fingre og mund og kan så lege i stedet :)

Børn i jeres datters alder handler impulsivt og lystbetonet og det betyder at hun ikke kan træffe valg. Hvis du spørger om hun vil have pære eller banan og hun så peger på pæren, så kan du være sikker på at hun 2 minutter efter hellere vil have banan. Prøv derfor at minimere hendes valgmuligheder, tag beslutninger for hende og har du overvejet din beslutning og mener det er sådan det skal være, så hold fast i det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeres datter skal også lære at tackle den frustration hun mærker, når tingene går hende imod og ikke bliver som hun gerne vil. Når tingene går hende imod, så har hun adrenalin i kroppen og det virker lidt ligesom ild - hvis man puster det til flammer det op, hvis man lader det være går det ud. Når jeres datter bliver frustreret og ked af det, så er det vigtigt at I kan bevare roen og viser hende at det er okay. Sæt gerne ord på "ssååå, bliver du bare så ked af det, sååå skatterpige", det at hun føler I forstår det, får hende til at slappe af. Hvis i derimod f.eks. går fra hende, ignorerer hende eller skælder hende ud "hold op med at være så hysterisk!" eller lignende, så føler hun sig ikke forstået og det er som at puste til ilden og det hele bliver værre.

Så jo mere I kan lytte, vise hende at I forstår det er svært at være hende, at I gerne vil hende og gør dette samtidig med at I naturligt sætter grænser for hvad I vil og ikke vil være med til, så kommer i på sigt rigtig langt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina