Svar: Opdragelse - bordskik - 15 mdr.
1. marts 2010
Alder:
15 mdr.
Kære pigens mor
Jeres datters udforskningstrang er stor og det er et eller andet sted vigtigt ikke at hindre hende i at mærke og opleve verden på mange måder - præcis som du skriver, det er naturligt at hun har brug for at mærke, hvordan det føles når maden smattes ud imellem hænderne ... Men der skal naturligvis også være en grænse og det har hun også brug for at undersøge. Hun har brug for at lære, hvad det hun gør, gør ved jer og I skal som forældre naturligvis lære hende at der er visse regler der skal føles - også selvom det ikke altid går lige efter hendes hoved :)
Når I sidder ved spisebordet og hun begynder at lege mere med maden, end hun spiser, så vil jeg anbefale at I i første omgang prøver at motivere hende til det I gerne vil have "ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden". Så hun på den måde får at vide, hvad I vil hun skal.
Det er også vigtigt at maden serveres adskilt og at hun ikke får meget store portioner af gangen, fordi det er svært for hende at overskue og når hun mister overblikket, så er tendensen til at lege med maden i stedet for at spise den, større.
Det er naturligt at hun har lyst til at mærke fornemmelsen af det klistrede mellem fingrene. Det er sjovt at putte maden op i glasset med mælk for at se hvad der sker, når de flyder. Det er fascinerende at vælte glasset og se mælken løbe ned på gulvet og det giver en rigtig god lyd at banke tallerkenen i bordet eller skubbe den ud over kanten med et ordenligt brag.
For at imødekomme hendes lyst til at undersøge "klister, væske og larm" så er det vigtigt at få tilfredsstillet disse behov uden for middagsbordet. Det kan være ved at lade hende sidde med en bolledej i hænderne, ved at lade hende lege med sand og vand, masser af legeting i badekarret og så har hun måske lyst til at lege med en tromme eller et simpelt hammerbræt. Hvis hun leger med disse ting uden for bordet, så er sandsynligheden for at hun ikke behøver gøre det ved middagsbordet større ... :)
Hvis hun gentagende gange smider med maden eller klasker hånden i tallerkenen, så må I naturligvis gerne sige nej og det er her vigtigt, at lade en handling følge med. Det betyder at I fjerner tallerkenen, eller fjerner hende, fordi måltidet nu er slut. Det hjælper hende til at huske det, når måltidet afbrydes på den ene eller den anden måde. Hvis I fjerner tallerkenen og hun så tydeligt bliver ked af det, fordi hun rent faktisk gerne vil have sin mad, så giver I hende naturligvis tallerkenen igen med besked om at spise maden. Gør hun det så igen, ja så er måltidet slut og hun får tørret sine fingre og mund og kan så lege i stedet :)
Børn i jeres datters alder handler impulsivt og lystbetonet og det betyder at hun ikke kan træffe valg. Hvis du spørger om hun vil have pære eller banan og hun så peger på pæren, så kan du være sikker på at hun 2 minutter efter hellere vil have banan. Prøv derfor at minimere hendes valgmuligheder, tag beslutninger for hende og har du overvejet din beslutning og mener det er sådan det skal være, så hold fast i det.
Jeres datter skal også lære at tackle den frustration hun mærker, når tingene går hende imod og ikke bliver som hun gerne vil. Når tingene går hende imod, så har hun adrenalin i kroppen og det virker lidt ligesom ild - hvis man puster det til flammer det op, hvis man lader det være går det ud. Når jeres datter bliver frustreret og ked af det, så er det vigtigt at I kan bevare roen og viser hende at det er okay. Sæt gerne ord på "ssååå, bliver du bare så ked af det, sååå skatterpige", det at hun føler I forstår det, får hende til at slappe af. Hvis i derimod f.eks. går fra hende, ignorerer hende eller skælder hende ud "hold op med at være så hysterisk!" eller lignende, så føler hun sig ikke forstået og det er som at puste til ilden og det hele bliver værre.
Så jo mere I kan lytte, vise hende at I forstår det er svært at være hende, at I gerne vil hende og gør dette samtidig med at I naturligt sætter grænser for hvad I vil og ikke vil være med til, så kommer i på sigt rigtig langt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske