Svar: Tackling af hysteri og vågner om natten.

29. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Nogle gange må man finde ud af om et alternativ et kompromis kan løse situationen. Hvis jeres datter nægter at ligge på puslebordet, så kan løsningen f.eks. være at hun får lov til at stå op og få skiftet sin ble. Det kan man fint gøre med en tissetår og buksebleer, der kan trækkes op og ned som et par trusser.

Hvis hun har afføring og derfor er nødt til at blive lagt ned og vasket grundigt, så må man naturligvis gøre det også under skrig og skrål. Det er så vigtigt at vise hende afføringsbleen, kludende osv. man vasker med for at vise hende, hvorfor hun skal vaskes og igen også anerkende hendes lyst til medbestemmelse. Derfor kan det her hjælpe at sige "kan du hjælpe mor" og så lade hende deltage lidt mere aktivt. Hun kan f.eks. selv løfte numsen selv, når bleen lægges under hende, hun kan få lidt creme på fingrene og selv komme lidt creme på når hun er blevet vasket osv. Så hun ikke føler at det er et overgreb, hvor I tager 100 pct over, men at I gør det for at hjælpe hende og lader hende være med.

Og så er der naturligvis også situationer, hvor man nogle gange bare er nødt til at gøre som man som voksen vil, hvor det ikke står til diskussion og her er det naturligvis vigtigt at holde fast i dette, også selvom barnet ikke er enig.

Og jo man må godt skælde ud, hvis barnet har gjort noget forkert. Men man skal ikke stræbe efter at skælde sit barn ud og man skal virkelig tænke sig om. Før i tiden mente man, at det var nødvendigt at slå børn, for at få dem til at makke ret. På samme måde mener mange i dag, at det er nødvendigt at skælde ud og sådan er det ikke. Børn tager skade af at få skæld ud, at blive skældt ud kan være lige så ødelæggende for deres selvværd, som at blive slået.

Man taler om tre typer af forældre:

De autoritære forældre: Her lægges vægt på myndighed og kontrol, der er klare forventninger til hvordan barnet skal opføre sig og hvis barnet ikke gør, som han har fået besked på, så falder der en straf.

De eftergivende forældre: Her stilles der meget få krav til barnet, hun får lov til det meste og der er rigtig meget inkonsekvens. Faktisk bliver barnet ofte opmuntret til at handle impulsivt.

De myndige forældre: Her sætter man klare grænser for barnets opførsel, der lægges vægt på at forklare hvorfor det er nødvendigt med regler og man har realistiske forventninger til sit barn.

Det at skælde ud hører ofte til i gruppen af autoritære forældre og det er ikke det man skal forsøge at være. Det I skal forsøge er at være de myndige ...

Annonce

... forældre. Det vil sige forældre som har visse regler, der skal følges, men hvor det hele tiden er med anerkendelse for barnet udvikling, alder osv. At være myndig betyder at man også fortæller barnet, når det gør noget forkert og markere at her gik barnet over stregen.

Hvis et 3 årigt barn f.eks. bevidst går hen og sparker til en anden, så kan man tage barnet væk, gå ind i et tilstødende lokale med barnet og sige "jeg tager dig herind fordi man aldrig må sparke til nogen, du må ikke gøre noget, som gør ondt på andre!". Det er ikke at skælde ud, men at fortælle barnet roligt men bestemt at det her var ikke i orden.

Håber I her forstår forskellen :)

De fleste børn vil i 2-3 års alderen begynde at blive lidt bange for mørke ligesom de ofte også er bange for små dyr (biller, fluer, orme, mariehøns osv.) Det kan være en rigtig god idé at man her har døren til børneværelset stående åben og at der er lys, så barnet kan orientere sig, når det vågner om natten.

Det er ofte også i denne alder at børn begynder at få en åben seng, så de selv kan kravle ud og gå ind til mor og far, når de vågner om natten af en drøm og har brug for ekstra tryghed. Du skriver at hun allerede har en juniorseng, så måske skal I tillade at hun kommer ind til jer, i stedet for at I skal rende ind til hende ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er dog rigtigt at man godt kan vende barnet til at vågne og komme ind til forældrene og det er vigtigt hele tiden at vurdere hvad behovet er. Jeres datter skal naturligvis sove videre i sin egen seng, når og hvis hun kan det, men skal også have lov til at komme ind til jer, når det er et reelt behov. Det er en rigtig svær balance at finde :) så prøv i første omgang om hun kan sove videre i sin seng, hvis hun har en natlampe så hun kan orientere sig. Stil evt. også en tallerken med lidt kiks og lidt vand frem ved siden af sengen, som hun kan tage når og hvis hun vågner og så derefter lægge sig ned igen ...

At flytte en madras ind til hende, det burde ikke være nødvendigt, når I sover så tæt, rummene ligger jo i forlængelse, det kan næsten ikke blive mere trygt for hende :)

Åh ja - selvstændighedsfasen, den varer normalt til 3 år - men det er dog ikke ensbetydende med at man så derefter kan slappe af ... :(

Mange børn giver forældre grå hår i 3-4 års alderen. I den alder er barnet verbalt rigtig god til at svare for sig og det er meget svært at diskutere med børn i denne alder ... så udfordringer er der nok af fremover :)

Rigtig meget held og lykke, håber I her er hjulpet lidt videre på vej igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige