Tackling af hysteri og vågner om natten.

29. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Tackling af hysteri og vågner om natten.

Hej Helen.

Tak for dit gode svar forleden. Rart at vide, at det er en normal opførsel fra vores datter. Var helt bange for, at vi pludselig havde gjort noget forkert.

Jeg har dog lige et par ting jeg gerne vil have uddybet.

Når vores datter får disse "anfald" hvor hele verden ramler for hende, hvordan tackler vi det så?

Hvis det er fordi hun vil have noget, og hun ikke får hendes vilje da, så prøver vi at sige at vi godt forstår hende, men at sådan er det nu en gang. Og så kan vi som regel ignorere os ud af problemet.

Men hvis det f.eks er med bleskiftning, tøjskiftning o.l. hvor der bare ikke er noget at diskutere, hvad gør vi så. Hun er fuldstændig lukket af for at vi siger, at vi forstår hende osv. Hun virker overhovedet ikke til at høre efter. Og hun forsøger heller ikke at sige, hvorfor hun bliver så sur.

Ofte ender det med, at vi nærmest må holde hende, og tvinge en ren ble, eller hvad det nu lige er, på hende. Og det er ikke så rart. Vi føler nærmest vi gør overgreb på hende.

Er det slet ikke i orden i de tilfælde, at tale med store bogstaver, da vi synes den opførsel er helt ude af proportioner (det hjælper sjældent at forsøge at berolige hende ved f.eks at putte). Eller må man "aldrig" skælde ud i opdragelsen?

Det andet jeg vil spørge om er, at hun i perioder (gerne der hvor hun generelt er lidt i hys-periode) vågner om natten og græder. Det er helt uvant for os, så vi ved ikke lige hvordan vi skal tackle det. Hun holder altid op med at græde, og ligger bare roligt i hendes seng - vi behøver ikke ...

Annonce

... engang at røre/tale med hende - vi skal bare være der. Men straks vi gør tegn til at vi vil gå i seng igen (og det er lige meget om det er mor eller far) så starter sirenen igen. Vi har så taget hende med ind i vores seng, og så går der et split-sekundt og så sover hun hele resten af natten uden en lyd.

Skal vi bare tage hende ind til os, og så er den potte ude, eller skal vi tage kampen op med hende, at hun SKAL blive i sin egen seng og sove? Det virker jo meget tydligt som om, hun bare har brug for at høre os/tryghed.

Jeg tænker bare lidt, om vi måske kan vænne hende til at vågne, og komme ind til os? Og da det ikke er noget vi er vant til, synes jeg jo det er lidt et skridt frem og to tilbage.

Når hun kommer ind til os om natten, så ligger hun ikke imellem os, men i den ene side af sengen. Hun har næsten en hel voksenmadras selv. Hun rører ikke ved os. Hun har en junior seng.

Vi har ikke plads til en madras på gulvet i soveværelset, men alternativt kunne vi lægge en madras ind på hendes værelse, så en af os kunne sove på den - og hun derved - måske - ville blive i hendes egen seng.

Vi går igennem hendes værelse, for at komme ind i vores soveværelse, så det er næsten som om vi sover på samme værelse.

Jeg synes det er forunderligt, at de små mennesker kan sådan fuldstændig ændre opførsel/personlighed fra den ene dag til den anden. Det må sandelig også være svært for dem at være i selvstændighedsperioden.

Hvornår slutter sådan en periode typisk, da jeg kan forstå at det er helt normalt for en 2½-årige?

På forhånd mange tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder