Svar: Trods... Selvstændighedsfase!

20. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære tvivlende mor

Tak for dit brev og lad mig starte med at sige, at jeg synes det lyder som om at du gør det rigtig godt! Og ja - man må gerne skrive til mig, selvom børnene bliver ældre, som sundhedsplejerske varetager jeg jo børn til de går ud af skolen ... man møder os ikke så tit i vuggestue og børnehavealderen, men når skoletiden begynder, ja så er vi der igen ... Når din datter på et tidspunkt skal have pubertetsundervisning og lære noget om menstruation og følelser, så er det sandsynligvis skolesundhedsplejersken der er på banen her :)

Nå, men der er vi jo ikke kommet til endnu ... 3½ år, det er en skøn tid, men også en udfordrende tid. Det er så fantastisk at din datter nu kan sætte ord på og udtrykke sine følelser mere præcist "det var meningen du skulle trøste mig!", "Man skal sige undskyld!" osv. Det er super godt, det gør det jo lidt lettere at forstå hvad hun vil - eller ikke vil - og hjælpe og støtte.

Men hun er også nogle gange en lille pige, der bare virker som om at hun kunne krybe tilbage og ind i mor, hvis hun fik lov. Det er den nærhed du mærker når hun putter sig helt tæt ind til dig om natten og det er super vigtigt at du lytter til hende og giver hende så meget kontakt, at mordepotet bliver fyldt rigtig godt på. Så er der noget at tære på.

Men så kommer også opdragelsen og de små puf ud i verden, troen på at hun godt kan selv og skal selv og det er altid svært at finde den balance. Når din datter kræver at du bærer hende rundt, så er det at du skal give hende disse små puf. Ikke afvise hende, men stadig kræve at hun godt kan gå selv. Hun kan godt gå selv på sine ben, hun kan gå med dig i hånden og du går ikke fra hende, men hun går selv! Små realistiske krav kan og skal du stille.

Du kan samtidig godt gøre det lidt sjovt at gå - I kan f.eks. prøve at gå uden at træde på stregerne mellem ...

Annonce

... fliserne, eller I kan løbe mellem hver lygtepæl og se hvem der kommer først, I kan hoppe gadedrenge hop eller gå i takt. Nogle gange er det et spørgsmål om at gøre det at gå selv til noget sjovt.

Når du oplever at din datter er urimelig og gør noget som er forkert eller som gør dig ked af det, så er det naturligvis vigtigt at fortælle hende dette og du må gerne sige, at du bliver ked af det, når hun opfører sig sådan. Men samtidig er det utroligt vigtigt at du også fortæller hende, når hun gør noget godt, noget du er glad for. Ofte kommer man til at tale mere om det der er forkert og det er en meget god øvelse at fortælle barnet direkte "hvor er det bare hyggeligt at sidde og læse sammen med dig", "Jeg synes bare det er så dejligt når vi bager boller" eller hvad det nu er. Så barnet også direkte hører hvad det er vi godt kan lide.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal hun naturligvis også have lov til at være en lille pige en gang imellem, hvor du nurser hende lidt mere og gør tingene på hendes præmisser. Hvis hun i børnehaven selv kan tage overtøj på, så kan hun også derhjemme, men det er ikke ensbetydende med at hun gør det. Hvis du spørger hende "hvem hjælper dig med jakken i børnehaven?" så svarer hun "det gør jeg selv!", hvis du så spørger "hvordan kan det være at du ikke gør det selv herhjemme?" så vil hun sikkert svare "fordi det er så dejligt når du hjælper mig mor!" og det har hun jo ret i. Nogle gange er det bare dejligt at få hjælp og blive støttet, selvom man måske godt selv kan og det synes jeg skal være i orden :)

Og så er der naturligvis også situationer, hvor du er nødt til at skælde ud og bliver sur, fordi situationen ikke er til overskud og pædagogik og det er også helt okay. Det er bare vigtigt at man ikke bærer nag og at I bliver gode venner igen ret hurtigt.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder