Ammestop og nattesøvn - 8 mdr.

20. januar 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ammestop og nattesøvn - 8 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver til dig for at høre dit syn på min datters generelle velbefindende, mælkebehov, søvnrytme osv.

Jeg har skrevet et par gange tidligere vedr. problemer med at få hende til at acceptere en sutteflaske og MM i det hele taget. Det gælder stadig. Jeg er nu blevet opereret og er helt stoppet med amningen. Op til operationen trappede jeg ned.

Jeg - og andre i familien forsøger selvfølgelig stadig med jævne mellemrum at give hende mælk. Alt er forsøgt. udmalket modermælk / erstatning/ sødmælk, med ske, med kop med tud, glas, diverse sutteflasker, om morgenen, om natten, træt, frisk, sovende, lidt " tvang", som en leg osv osv.
Til gængæld er hun blevet lidt bedre til at drikke vand nu, selvom jeg ikke synes hendes bleer er våde nok.

Hun er stadig virkelig god til at falde i søvn og sove udenfor i barnevognen midt på dagen. Og når hun er vågen virker hun som en glad, tilfreds og nysgerrig pige.

Men hen på aftenen efter aftensmaden begynder hun at blive utilfreds og grædende. I hendes første 4-5 måneder var hun utrolig rolig. Sov igennem hele natten og græd aldrig, ikke engang ved sult og træthed. Måske er det en hel naturlig udvikling i takt med at hun bliver mere bevidst om alting eller også fordi hun ikke ammes længere. I hvert fald må en af os være om hende fra ca. 19.30 til 23.00 hver aften, hvor hun er urolig, ked af det, vil ikke sidde hos os, vil slet ikke ligge ned, så oftest bærer vi hende rundt i stuen.

Sådan ser hendes døgn ud:
8.30 / 9.00 morgenmad såsnart hun vågner: havregrød med 60 ml MM og frugt + lidt vand af kop
10.00/10.30 Formiddagslur 1 1/2 time
12.00 Frokost: Mos af grønt og kød med 60 ml MM samt rugbrødsstykker med pålæg hun selv spiser + vand i kop
14.00 Jeg tilbyder hende en kiks eller lidt frugt + en slurk vand, men somregel er hun for træt.
14.00/14.30 Eftermiddagslur - ofte 2 1/2-3 timer
18.00 Aftensmad: (lidt frugt inden maden lige efter hun er vågnet) Mos af grønt og kød + vand + frikadelle ...

Annonce

... eller lignende.

Ved alle måltider spiser hun rigtig godt.

Herefter har vi forsøgt flere forskellige muligheder. Sådan gør vi lige nu: Når hun begynder at græde meget og være urolig, går min mand med hende i armene og hun falder i søvn omkring kl. otte. Så bliver hun lagt i hendes seng, men vågner pludselig grædende igen efter en lille time. Så får hun lidt fuldkornsgrød og vand. Herefter forsøger vi at lægge hende igen, men det ender tit med at vi må "gå hende i søvn". Somregel sover hun først kl. 22.30 / 23.00

Om natten vågner hun 2-4 gange, hvor vi tilbyder hende lidt vand, som hun sjældent tager imod. Men hun er ret utilfreds når hun vågner. Da kommer hun over i vores seng og hvis det ikke hjælper, må vi gå rundt med hende.

Mit ønske er at vi kunne give hende lidt grød kl. 20.00 og herfter lægge hende i hendes egen seng og synge/ sidde ved hendes side til hun sover. Problemet er at når vi gor sådan, bliver hun meget vred og utilfred. Hun basker med armene, vil ikke acceptere sutten, kaster/maser sig bagover. På et tidpunkt havde jeg held med at holde hende om armene og kroppen, så det havde samme effekt som at blive pakket ind i barnevognen. Det gør hende bare endnu mere vred nu. Jeg har også forsøgt bare at sidde der og snakke beroligende til hende, men må gi efter for gråden efter en tid og tage hende op.

Jeg har også prøvet at lægge mig ved siden af hende, men det er ikke altid det hjælper hende til at falde til ro.
Det besværliggør det en smule af vi alle sover i samme rum - min søn på 3 er der også. Han sover i sin egen seng, men kommer altid over til os i løbet af natten. Det har jeg bestemt ikke noget imod - synes bare det er hyggeligt.

Det blev en lang smøre... Håber det er nogenlunde forståeligt :-)

Vil meget gerne høre dit syn på sagen...

Jeg savner at have lidt aften sammen med min mand alene... og så vil jeg jo mest af alt gerne have at min datter har det godt og føler sig tryg.

Tak for dine gode svar!!

Mange hilsner
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor