Brev:
Ammestop og nattesøvn - 8 mdr.
20. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Ammestop og nattesøvn - 8 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig for at høre dit syn på min datters generelle velbefindende, mælkebehov, søvnrytme osv.
Jeg har skrevet et par gange tidligere vedr. problemer med at få hende til at acceptere en sutteflaske og MM i det hele taget. Det gælder stadig. Jeg er nu blevet opereret og er helt stoppet med amningen. Op til operationen trappede jeg ned.
Jeg - og andre i familien forsøger selvfølgelig stadig med jævne mellemrum at give hende mælk. Alt er forsøgt. udmalket modermælk / erstatning/ sødmælk, med ske, med kop med tud, glas, diverse sutteflasker, om morgenen, om natten, træt, frisk, sovende, lidt " tvang", som en leg osv osv.
Til gængæld er hun blevet lidt bedre til at drikke vand nu, selvom jeg ikke synes hendes bleer er våde nok.
Hun er stadig virkelig god til at falde i søvn og sove udenfor i barnevognen midt på dagen. Og når hun er vågen virker hun som en glad, tilfreds og nysgerrig pige.
Men hen på aftenen efter aftensmaden begynder hun at blive utilfreds og grædende. I hendes første 4-5 måneder var hun utrolig rolig. Sov igennem hele natten og græd aldrig, ikke engang ved sult og træthed. Måske er det en hel naturlig udvikling i takt med at hun bliver mere bevidst om alting eller også fordi hun ikke ammes længere. I hvert fald må en af os være om hende fra ca. 19.30 til 23.00 hver aften, hvor hun er urolig, ked af det, vil ikke sidde hos os, vil slet ikke ligge ned, så oftest bærer vi hende rundt i stuen.
Sådan ser hendes døgn ud:
8.30 / 9.00 morgenmad såsnart hun vågner: havregrød med 60 ml MM og frugt + lidt vand af kop
10.00/10.30 Formiddagslur 1 1/2 time
12.00 Frokost: Mos af grønt og kød med 60 ml MM samt rugbrødsstykker med pålæg hun selv spiser + vand i kop
14.00 Jeg tilbyder hende en kiks eller lidt frugt + en slurk vand, men somregel er hun for træt.
14.00/14.30 Eftermiddagslur - ofte 2 1/2-3 timer
18.00 Aftensmad: (lidt frugt inden maden lige efter hun er vågnet) Mos af grønt og kød + vand + frikadelle eller lignende.
Ved alle måltider spiser hun rigtig godt.
Herefter har vi forsøgt flere forskellige muligheder. Sådan gør vi lige nu: Når hun begynder at græde meget og være urolig, går min mand med hende i armene og hun falder i søvn omkring kl. otte. Så bliver hun lagt i hendes seng, men vågner pludselig grædende igen efter en lille time. Så får hun lidt fuldkornsgrød og vand. Herefter forsøger vi at lægge hende igen, men det ender tit med at vi må "gå hende i søvn". Somregel sover hun først kl. 22.30 / 23.00
Om natten vågner hun 2-4 gange, hvor vi tilbyder hende lidt vand, som hun sjældent tager imod. Men hun er ret utilfreds når hun vågner. Da kommer hun over i vores seng og hvis det ikke hjælper, må vi gå rundt med hende.
Mit ønske er at vi kunne give hende lidt grød kl. 20.00 og herfter lægge hende i hendes egen seng og synge/ sidde ved hendes side til hun sover. Problemet er at når vi gor sådan, bliver hun meget vred og utilfred. Hun basker med armene, vil ikke acceptere sutten, kaster/maser sig bagover. På et tidpunkt havde jeg held med at holde hende om armene og kroppen, så det havde samme effekt som at blive pakket ind i barnevognen. Det gør hende bare endnu mere vred nu. Jeg har også forsøgt bare at sidde der og snakke beroligende til hende, men må gi efter for gråden efter en tid og tage hende op.
Jeg har også prøvet at lægge mig ved siden af hende, men det er ikke altid det hjælper hende til at falde til ro.
Det besværliggør det en smule af vi alle sover i samme rum - min søn på 3 er der også. Han sover i sin egen seng, men kommer altid over til os i løbet af natten. Det har jeg bestemt ikke noget imod - synes bare det er hyggeligt.
Det blev en lang smøre... Håber det er nogenlunde forståeligt :-)
Vil meget gerne høre dit syn på sagen...
Jeg savner at have lidt aften sammen med min mand alene... og så vil jeg jo mest af alt gerne have at min datter har det godt og føler sig tryg.
Tak for dine gode svar!!
Mange hilsner
Marie