Svar: Hvordan tackler jeg selvstændighedsfasen?
17. januar 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Trine
Tak for dit dejlige brev og din fine beskrivelse af, hvordan det er at have et barn der brager igennem selvstændighedsalderen. Det er helt normalt det du fortæller og der er ingen tvivl om at mange forældre derude vil nikke genkendende til det du fortæller og det du føler :)
Når man har et barn der bliver ved med at tænde og slukke lyset, selvom man har sagt nej 117 gange, når man har et barn der sparker og skriger fordi det skal have gummistøvler på, selvom det kan se at regnen pisker ned uden for, når man har et barn der bare ikke vil have tøj på om morgenen, selvom det betyder stresse og en efterhånden ret sur mor .. ja så har man et barn i selvstændighedsalderen ...
Det er en tid som kræver utrolig stort overskud fra os forældre. For på den ene side er de bare så skønne de unger, de er så charmerende og sjove og modsat, så ligepludselig, næsten som lyn fra en klar himmel, så bliver de fuldstændig rasmus modsat. De vil intet af det vi gerne vil og de skriger, sparker, bider, slår, ruller rundt på gulvet og kan slet ikke finde ro eller tales til.
Det handler for det første om at barnet i denne alder begynder at kunne mange ting selv og derfor vil barnet også gerne gøre ting selv ... men det er så bare alligevel ikke alt der er så let selv at gøre og det giver ofte konflikter. Barnet kommer både i konflikt med sig selv (følelse af - åh, jeg kan da heller ikke finde ud af noget som helst) til konflikt med mor, fordi du kan og han vil i hvert fald ikke have hjælp ...
Hans hukommelse bliver også bedre og bedre og han prøver grænser mere end nogensinde før. Han ved godt at han ikke må tænde og slukke for lyset, men det er sjovt at blive ved ... Han bliver også bedre til at huske, hvad det er han gerne vil, han holder derfor fast i sin mening og er ikke længere så let at aflede.
Han har stadig svært ved at overskue særlig meget af gange, hvis han stilles for mange spørgsmål, så kan han ikke tage stilling. Det er derfor en god idé at man ikke giver for mange valgmuligheder, men simpelthen tager en beslutning og holder fast i at nu er det sådan.
Da man som forældre er meget opmærksomme på at barnet gerne vil bestemme visse ting selv, så kan man hurtigt komme til at give barnet lidt for meget medbestemmelse. Det kan være at spørge "vil du have den blå, den røde eller den stribede bluse på i dag?" fordi man tænker at hvis barnet selv har valgt, så slipper man for konflikten. Men sådan er det sjældent. Børn i denne alder kan bedre overskue, hvis man vælger for dem og lægger det tøj frem, som man mener de skal have på :)
Hans sprog udvikles også rigtig meget og han begynder at kommunikere mere og mere verbalt. Det er skønt, fordi man så pludselig kan få sat lidt ord på de tanker barnet har. Men der sker så mange ting – både udviklingsmæssigt inde i ham og i hans omgivelser, - at det ikke er altid at han forstår de ord du siger og sammenhængen med "du skal tage tøj på, fordi vi skal ud at køre, ellers kommer vi for sent .." Han kan simpelthen ikke overskue så mange informationer på en gang. Det kan derfor også være en god idé at minimere information man giver ham.
Det bedste du kan gøre er at lytte til ham, forsøge at finde ud af hvad det er han vil eller ikke vil. Nogle gange kan det godt blive som han vil, andre gange må du tage over og det kan her godt være nødvendigt at 'tvinge' ham tøjet på, selvom det føles ubehageligt og meget grænseoverskridende.
Det er her rigtig vigtigt at sætte ord på, så han hører at du forstår hvad han vil, men også at du holder fast i din mening. Ligesom det er vigtigt at rumme ham og ikke tage det personligt, når verden går ham fuldstændig imod, - præcis som du også skriver :)
Vær sikker på at han har forstået hvad du vil og være også sikker på at du har forstået hvad han vil. Få øjenkontakt og find ud af hvad det handler om og hvordan I kan nå til enighed om de ting der skal ske.
Giv ham tid til at udtrykke sig, det er stadig svært at formulere med ord, hvad han gerne vil eller ikke vil og det er vigtigt at give ham muligheden for at fortælle hvad hans behov er.
Øv dig i at sige ja først i en sætning og ikke starte alle sætninger med nej. "Ja du må gerne lege med bilen, men vi skal lige spise først".
Pas på ikke at skælde ud eller straffe ham, men gør som du gør - lad en handling følge med dit nej. En handling kan også være at du flytter dig selv. "Nu går mor ud i køkkenet, så kan du kalde, når du har lyst til at vi hygger os sammen" eller lignende. Når han 'optræder' så er det jo sjovest med publikum, men ikke så sjovt, hvis der ikke er noget til at se det, hvis der ikke er nogen der reagerer :)
Vær her også opmærksom på at det at slukke og tænde lyset igen og igen, jo også er en måde at få din fulde opmærksomhed på og at det her nogle gange kan være en god idé at anerkende dette behov og bruge humor og leg. "Nå, din lille bøllespirer, skal du være fræk, børn der tænder og slukker lys, de skal kildes.." og så kilde ham og tumle med ham, så han får masser af fysisk kontakt og nærhed i stedet for skæld ud. Selvom han prøver det igen bagefter, så vil han høre bedre efter, hvis I har haft en fysisk sjov og rar tumletur først :)
Jeg synes det lyder meget fint at I alle tre forsøger at bruge tid sammen en gang imellem og det skal I prøve at holde fast i. Det er naturligvis hårdt, når Emil reagerer så voldsomt og afviser sin far så meget, men igen er det vigtigt ikke at tage det personligt. Det handler om at han har svært ved at forstå konstellationen mor og far sammen med ham, fordi I normalt ikke bor sammen. Der er ganske givet også forskellige regler og måder at gøre tingene på, alt efter om han er hos den ene eller den anden og når I er samme, ved han ikke hvad ben han skal stå på. Derfor reagerer han som han gør :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske