Svar: Drenge - opdragelse

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Egentlig bør vi opdrage drenge og piger ens, men ofte gør vi forskel ... og hvorfor så det? Der er jo piger der elsker at spille fodbold og som helst leger med biler og så er der drenge der elsker at danse og lave mad. Og det er der bestemt ikke noget i vejen for, der skulle da meget gerne være plads til os alle.

Undersøgelser viser af vi faktisk ofte opdrager drenge på en mere hård og autoritær måde. De bliver opdraget under meget faste rammer "det er sådan, fordi jeg siger det!" hvor piger bliver opdraget med mere forståelse, medinddragelse og forklaringer. Sådan skal det naturligvis ikke være, drenge har ligeså meget brug for at blive mødt og forstået, medinddraget osv. som piger har.

Vi ved godt at børn er forskellige og der er også forskel på drenge og piger. Forskellen handler både om arv og det miljø som barnet vokser op i. Når en mor får en dreng, så giver det naturligt lidt andre udfordringer end når hun får en pige, simpelthen fordi hun i kraft at sit eget køn bedre ved, hvordan piger tænker, handler, føler. Det samme gælder naturligvis når en mand bliver far til en pige, her vil han også blive udfordret på en anden måde, end hvis han fik en søn.

Det betyder ikke at man ikke gør det godt nok eller gør tingene forkert, men man skal naturligvis lige sætte sig ind i hvordan det modsatte køn tænker for bedre at kunne forstå og guide sit barn og her er der naturligvis forskel på kvinder og mænd, drenge og piger.

Jeg mener at forskelligheden her er en styrke, fordi fædre giver deres børn noget som mødre ikke kan give og modsat. Og det er meget vigtigt at I ikke tror vil skal ...

Annonce

... overtage den andens rolle, men i stedet giver barnet det vi kan og det vi synes om.

Hvis man som far går på jagt, så er der intet i vejen for at man tager sit barn (uanset om det er en datter eller søn) med på jagt og lærer barnet hvordan man flår et dyr. Eller at man bare tager barnet med ud at kigge på biler, hvis det er der interessen ligger.

Der er på samme måde intet i vejen for at du med interesse for make-up, mode, madlavning osv. medinddrager din dreng i disse ting. Det handler om at give ham lidt af det hele og netop medinddrage ham i det man som voksen finder interessant og spændende. Den glæde der er ved at dele dette med sit barn og være sammen omkring det, - det er det vigtige og ikke om det er "pigeting" eller "drengeting".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er som du skriver rigtig synd at sætte en knap 2 årig i bås og klandre ham for at han leger "pigeting" - hvad er det da for noget ...? :) Børn i jeres drengs alder begynder netop at lege rollelege. De leger "mor, far, børn" og de elsker at lege med køkken, lave mad, dække bord osv. Det er ikke "pigeting", det er en afspejling af den hverdag de befinder sig i og igennem deres leg, får de bearbejdet en masse af deres oplevelser. Det er sundt og helt naturligt og man skal bestemt ikke hindre dette.

Der findes en bog der hedder "Jeg har en søn", udgivet på Aschehoug og skrevet af Jeanne og Don Elium, der begge er privatpraktiserende familieterapeuter. Måske vil du have glæde af at læse lidt i den. Der findes også en modpart "Jeg har en datter", den finder du i min bogguide under 'Udvikling'.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder