Drenge - opdragelse

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Drenge - opdragelse

Hej Helen (igen)

Jeg er så heldig at have fået en søn - en dejlig søn!

Jeg vil gerne vide, om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på i vores opdragelse af vores søn. Jeg tænker på, om der er forskel på, hvordan man opdrager en pige og en dreng?

Jeg er selv vokset op med en søster og mistede som barn men far, så har boet meget af min barndom med min mor og søster - en rigtig tøseflok. Min mor er stadig alene.

Min mand har en bror og er vokset op med mor og far. Men med en meget mandsdomminerende far.

Måske er det kun i film man vokser op i kernefamilier, men jeg kan ofte godt mangle familie-forbilleder på hvordan man er en god familie. Men ikke mindst forbilleder der viser hvordan man opdrager en dreng. Jeg tænker at det er vigtigt for drenge at møde forskellige mænd i sin hverdag.

Min bekymring går nok lidt på, at min søn ikke har mange mandlige forbilleder i sit liv. Og mine interesser er meget kvindlige. Jeg tegner, sætter hår, lægger make up :-), syr, laver mad osv. Og det elsker min søn at kopiere. ...

Annonce

... Når jeg frisere mig, vil han også friseres, når jeg smørrer mig i creme, vil han også osv. Han elsker at danse og lave mad. Det han leger allermest med er gryder, kopper osv. Så laver han "mad" til os.

Jeg har egentlig haft det helt fint med det, og tænkt at det er meget naturligt, at han kopiere mig. Men på det seneste er det blevet kommenteret af vores venner. Kommenteret at det er nogle tøse-ting han interesserer sig for. Og hvor end jeg gerne vil det er anderledes, kan jeg mærke at det gør ondt på mig. Måske fordi jeg lige netop savner min far og at min søn har en morfar.

Måske fordi jeg er bange for, at jeg/vi ikke for præsenteret ham nok for "drenge-verdenen".

Skal jeg bekymre mig om at min dreng søger "pige-ting"?

Jeg kan egentlig godt blive "sur" over at man allerede er i gang med at sætte en dreng i bås som 2 årig - at han ikke bare kan få lov til at lege med det han gerne vil - være den han er. Omvendt vil jeg jo gerne give min søn de allerbedste betingelser for at vokse op.

Med venlig hilsen
MIG

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin