Brev:
Drenge - opdragelse
16. januar 2010
Alder:
22 mdr.
Drenge - opdragelse
Hej Helen (igen)
Jeg er så heldig at have fået en søn - en dejlig søn!
Jeg vil gerne vide, om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på i vores opdragelse af vores søn. Jeg tænker på, om der er forskel på, hvordan man opdrager en pige og en dreng?
Jeg er selv vokset op med en søster og mistede som barn men far, så har boet meget af min barndom med min mor og søster - en rigtig tøseflok. Min mor er stadig alene.
Min mand har en bror og er vokset op med mor og far. Men med en meget mandsdomminerende far.
Måske er det kun i film man vokser op i kernefamilier, men jeg kan ofte godt mangle familie-forbilleder på hvordan man er en god familie. Men ikke mindst forbilleder der viser hvordan man opdrager en dreng. Jeg tænker at det er vigtigt for drenge at møde forskellige mænd i sin hverdag.
Min bekymring går nok lidt på, at min søn ikke har mange mandlige forbilleder i sit liv. Og mine interesser er meget kvindlige. Jeg tegner, sætter hår, lægger make up :-), syr, laver mad osv. Og det elsker min søn at kopiere. Når jeg frisere mig, vil han også friseres, når jeg smørrer mig i creme, vil han også osv. Han elsker at danse og lave mad. Det han leger allermest med er gryder, kopper osv. Så laver han "mad" til os.
Jeg har egentlig haft det helt fint med det, og tænkt at det er meget naturligt, at han kopiere mig. Men på det seneste er det blevet kommenteret af vores venner. Kommenteret at det er nogle tøse-ting han interesserer sig for. Og hvor end jeg gerne vil det er anderledes, kan jeg mærke at det gør ondt på mig. Måske fordi jeg lige netop savner min far og at min søn har en morfar.
Måske fordi jeg er bange for, at jeg/vi ikke for præsenteret ham nok for "drenge-verdenen".
Skal jeg bekymre mig om at min dreng søger "pige-ting"?
Jeg kan egentlig godt blive "sur" over at man allerede er i gang med at sætte en dreng i bås som 2 årig - at han ikke bare kan få lov til at lege med det han gerne vil - være den han er. Omvendt vil jeg jo gerne give min søn de allerbedste betingelser for at vokse op.
Med venlig hilsen
MIG