Svar: Lege selv - 4 år

15. januar 2010

Kategori:
Alder:
4 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stinna

Det er helt naturligt at jeres datter i en alder af 4 år nyder at lege med jer forældre og det er ikke så mærkeligt at hun foretrækker dette fremfor at lege med andre børn.

Når I leger med jeres datter, så er det sandsynligvis meget op til hende, hvordan legen foregår. Det er hende der sætter reglerne op for legen. Normalt er det ofte os voksne som bestemmer det meste i hverdagen, men i legen har hun mulighed for at bestemme. Hun kan sige "Du skal være barnet, så er jeg moderen" eller "nu skal du sige sådan, så siger jeg det". Hun kan sikkert godt lide at have en rolle, hvor hun bestemmer lidt mere og I diskuterer det ikke, I leger på hendes præmisser, for så går det hele ligesom lettest og det er mest hyggeligt for alle parter ... :)

Sådan er det ikke at lege med de andre børn, de bestemmer ligeså meget som hun gør og det stiller noget større udfordringer end at lege med jer eller lege med voksne generelt.

Det betyder også at det er vigtigt for hende at lege med alderssvarende og det vil være en rigtig god idé, hvis I en gang imellem kunne tage en legekammerat med hjem fra børnehaven. Det vil også signalere at det er børnene der leger sammen og de voksne har andet de skal lave.

Jeg synes det er meget flot, hvis I dagligt sætter jer ned og leger med hende i flere timer - sådan behøver det altså ikke at være :)

Du undgår nok ikke, at du nogle gange skal være en del af legen og at du er nødt til at hjælpe hende med at få sat en leg igang. Men du behøver ikke være aktiv og være med i legen hele tiden, du kan være deltagende på afstand.

Børn i din datters alder vil elske at lege f.eks. købmand. Her kan du begynde at samle emballage fra forskellige ting i køkkenet, som kan bruges til at lege købmand. Hun kan have en butik, hvor du kommer og køber, eller du har en butik, hvor hun så kommer på besøg. Den leg kan leges i årevis og hun vil elske det og vil også kunne lege det med sine venner uden mor :)

Det kan også være at hun gerne vil lege med dukker og hun vil elske rollelege som f.eks. "far, mor, børn". Her kan hun jo f.eks. fint være mor til babydukken og du kan være en bedstemor eller en anden. Hun leger med sin dukke, passer og plejer den, giver den mad, så kommer de på besøg hos dig, som er igang med noget praktisk, du passer dukken lidt og så ...

Annonce

... kommer hun og henter dukken igen...

Du skal også være opmærksom på at det ofte ikke handler om at I skal lege sammen, men om at I skal være sammen og der er intet i vejen for at I sammen laver nogle af de huslige pligter. Når din datter efterspørger din kontakt og gerne vil lege, så kan du invitere hende med i det praktiske arbejde du skal have lavet. På den måde får du signaleret at du stadig gerne vil være sammen med hende og at I kan hjælpe hinanden med f.eks. at lave mad. Der er således en afvisning af at lege og ikke en afvisning af hende.

Hun kan sagtens deltage i madlavning, borddækning, vaske tøj, gøre rent osv. Og I kan på den måde godt være sammen og lave noget praktisk. Det behøver ikke være dig eller jer voksne, der sætter jer ned på gulvet og leger hver gang :)

I børnehaven får jeres datter masser af stimuli hele dagen lang. Der er masser af børn, mange at lege med, masser af aktiviteter at lave. Er du ikke i gang med noget, så kommer der naturligt meget hurtigt en voksen og spørger, hvad du har lyst til at lave ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derhjemme er verden anderledes og der skal være forskel på at være i børnehave og på at være hjemme. Det er faktisk helt okay at jeres datter får lov til at lave ingen ting om eftermiddagen og det er også okay, når hun siger "jeg keeeder mig!". Hun må gerne kede sig.

Hun keder sig netop fordi hun bliver rastløs. Når hun kommer hjem efter en dag fyldt med mental og fysisk stimulering, så er det rigtig svært at komme ned i gear. Når rastløshen mærkes, så bliver det hurtigt til "Jeg keeeder mig", men ud af denne kedsomhed springer også fantasien og kreativiteten. Idéer til hvad man så kan finde på.

Og det er altså ikke jeres opgave at finde på hendes lege hver dag og at lege med hende hver dag. Hun må og kan godt selv :)

I skal naturligvis være sammen med hende og prioritere at bruge tid sammen med hende, så hun føler at hun har en plads og at I nyder hendes selskab, at I er der for hende og gerne vil hende. Men det er også tilladt at være mor eller far og ikke pædagog, når man har fri og børnehaven er lukket. Du skal altså ikke nødvendigvis fortsætte der, hvor pædagogerne slap, da du hentede din datter. Du skal være mor og det indebærer nogle gange at der ikke bliver leget.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder