Lege selv - 4 år

15. januar 2010

Kategori:
Alder:
4 år

Lege selv - 4 år

Hej Helen.

Tak for dit svar sidst, det var meget brugbart som sædvanlig :)

Nu skriver jeg så igen, men omkring min store pige Liva på 4 år.

Liva er en dejlig glad og sjov pige med et godt temperament.

Når Liva kommer hjem efter børnehaven starter vi med at vi sidder og snakker eller leger sammen gerne i 2 timer, derefter skal jeg igang med aftensmad. Hvilket vækker stor frustration hos hende. Hun vil helst at der konstant sidder en voksen ved sin side, hvilket også er det vi har hørt fra børnehaven.

Jeg skal ærligt indrømme at vi har efterkommet dette for det meste, specielt efter lillesøster er kommet til verden, for at hun ikke skulle føle at der gik noget fra hende i forhold til opmærksomhed.

Men det at Liva ikke kan leget selv, var også et problem før. Hun formår ikke at sidde med noget bare i 10 min imens jeg laver noget, hvilket jeg ikke forstår.

Jeg plejer efter vi har leget på hendes værelse at hjælpe hende videre i legen og ...

Annonce

... gør det klart at jeg kommer igen efter jeg fx har lavet mad, men så snart jeg forlader værelset ophører legen og hun står ved mig. Dette er ikke i sig selv et problem, kun fordi hun så bliver sur over at jeg går og ikke kan forstå at mor nu skal lave noget andet.

For mig at se virker det svært for hende at lege med sig selv og også med andre børn, hvor jeg kan se hun har svært ved at indgå i legen. Hun er helt klar mest tryg med at lege med en voksen, hvilket jeg ikke forstår.

Lige nu sidder vi skiftevis inde hos hende og leger når vi ikke alle sidder sammen..

Håber du kan hjælpe mig med hvordan jeg hjælper Liva til at kunne lege selv?
Eller er det mig der har urealistiske forventninger til en 4 årig?
Og er det "normalt" at nogle børn foretrækker at lege med voksen istedet for børn?

Det skal dog siges at Liva har en kusine som hun leger rigtigt godt med, så jeg ved at det kan lade sig gøre.

Håber du har nogle gode råd :)

Hilsen Stinna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder