Brev:
Lege selv - 4 år
15. januar 2010
Alder:
4 år
Lege selv - 4 år
Hej Helen.
Tak for dit svar sidst, det var meget brugbart som sædvanlig :)
Nu skriver jeg så igen, men omkring min store pige Liva på 4 år.
Liva er en dejlig glad og sjov pige med et godt temperament.
Når Liva kommer hjem efter børnehaven starter vi med at vi sidder og snakker eller leger sammen gerne i 2 timer, derefter skal jeg igang med aftensmad. Hvilket vækker stor frustration hos hende. Hun vil helst at der konstant sidder en voksen ved sin side, hvilket også er det vi har hørt fra børnehaven.
Jeg skal ærligt indrømme at vi har efterkommet dette for det meste, specielt efter lillesøster er kommet til verden, for at hun ikke skulle føle at der gik noget fra hende i forhold til opmærksomhed.
Men det at Liva ikke kan leget selv, var også et problem før. Hun formår ikke at sidde med noget bare i 10 min imens jeg laver noget, hvilket jeg ikke forstår.
Jeg plejer efter vi har leget på hendes værelse at hjælpe hende videre i legen og gør det klart at jeg kommer igen efter jeg fx har lavet mad, men så snart jeg forlader værelset ophører legen og hun står ved mig. Dette er ikke i sig selv et problem, kun fordi hun så bliver sur over at jeg går og ikke kan forstå at mor nu skal lave noget andet.
For mig at se virker det svært for hende at lege med sig selv og også med andre børn, hvor jeg kan se hun har svært ved at indgå i legen. Hun er helt klar mest tryg med at lege med en voksen, hvilket jeg ikke forstår.
Lige nu sidder vi skiftevis inde hos hende og leger når vi ikke alle sidder sammen..
Håber du kan hjælpe mig med hvordan jeg hjælper Liva til at kunne lege selv?
Eller er det mig der har urealistiske forventninger til en 4 årig?
Og er det "normalt" at nogle børn foretrækker at lege med voksen istedet for børn?
Det skal dog siges at Liva har en kusine som hun leger rigtigt godt med, så jeg ved at det kan lade sig gøre.
Håber du har nogle gode råd :)
Hilsen Stinna