Svar: Bordskik - 2 år, 3 mdr.

14. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Stine

Jeg synes det lyder rigtig fint det du fortæller. Det lyder som om at I som udgangspunkt spiser sundt og det er ganske rigtigt, at holde fokus på den gode stemning, at det skal være hyggeligt og rart at spise og fokusere mindre på, hvad der ryger indenbords.

Det er også rigtig fint at jeres dreng spiser mere om dagen end om aftenen og det er en rigtig god idé at bruge aftensmaden om frokost næste dag, fordi I på den måde så alligevel få sikret ham fin variation og ofte både kød, fisk og grøntsager, som både aftensmad og frokost jo gerne må indeholde.

Det er fint at give ham et stykke rugbrød, som alternativ til den varme mad, hvis han en aften ikke spiser særlig meget og at holde fast i at han naturligvis kan spise den mad der serveres, hvis I laver almindelige børnevenlige retter :)

Men bordskik ... der er nok ligeså mange meninger om den sag, som der er forældre.

Som udgangspunkt kan I ikke forlange at jeres dreng skal blive siddende ved bordet til I er færdige med at spise. Når man ikke er mere end 2 år gammel, så har man naturligt svært ved at sidde stille i længere tid og det er helt okay, at man spiser og derefter får lov til at gå fra bordet.

Samtidig synes jeg det er vigtigt at holde fast i at det er ved bordet man indtager sin mad. Det vil sige at man ikke render rundt med mad i hånden og man spiser ikke samtidig med at man leger med sit legetøj osv. Maden indtages naturligt ved middagsbordet - det er en god regel.

I skal naturligvis finde balancen imellem at lade jeres dreng gå fra bordet for at lege og på at nøde ham til at ...

Annonce

... spise lidt mere. Nogle gange vil det at komme over på jeres skød og få lidt ekstra derfra kunne gøre at der glider lidt mere ned og han behøver så ikke forladet bordet helt så tidligt. I må også gerne prøve at motivere ham til at spise lidt mere og stille små krav som "du skal lige spise kartoflen inden du går" eller lignende. Det er okay på den måde at stille lidt regler op :)

Hvis han har spist fint, forlader bordet og går ned for at lege, og imens I stadig sidder ved bordet, finder ud af at han er mere sulten, vender tilbage, sætter sig og spiser lidt mere, så synes jeg det er i orden. Så forstår han jo reglen om at man netop skal sætte sig ved bordet og spise og ikke rende rundt med mad og det synes jeg er meget fint.

I skal naturligvis vurdere situationen, om han laver en overspringshandling, fordi han ikke vil have en ren ble eller lignende, så må I naturligvis skifte ham - det er ikke så lækkert at skulle spise med bleen fyldt af afføring, så I en sådan situation bliver alles måltid afbrudt og bagefter sætter man sig og spiser færdig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes at det I fortæller lyder fint hans alder taget i betragtning og jeg har ikke noget imod at han tilbydes anden runde, hvor han jo rent faktisk så nogle gange ender med at spise en stor portion.

Der er heller ikke tale om at han leger ved bordet, smider med maden, vælter sit glas eller lignende. Han lyder til at forstå hvad det handler om. Man skal naturligvis have regler, men det fornemmer jeg også at I har og jeg synes I skal fortsætte som det er lige nu.

Håber dette kan bruges lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor