Bordskik - 2 år, 3 mdr.

14. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Bordskik - 2 år, 3 mdr.

Kære Helen.

Vores dreng på 2 år og 3 måneder spiser ligesom vi kan læse os til at mange børn gør i den alder: som vinden blæser! Nogle gange kæmpe portioner og andre gange ingenting. Ting, han afviser den ene dag, skovler han ind dagen efter, når det serveres som rester.

Vi har forstået, at det skal man bare tage roligt, og vi presser derfor aldrig på (han kan altid få lov at få en skive rugbrød med smør, hvis han ikke vil have noget af det, der står på bordet, men vi laver aldrig specielle retter til ham, han må spise det, vi andre får). Resultatet er en altid god og hyggelig stemning ved vores middagsbord, og vi krydser bare fingre for, at det er nok til på et tidspunkt at give ham nogle mere stabile og ikke-kræsne spisevaner.

Men vi ved ikke, om vi tager hyggen for langt...med andre ord: vi er simpelthen i tvivl om, hvor meget bordskik vi kan kræve af ham i hans alder. Vi vil jo gerne give ham gode spisevaner og lære ham almindelig bordskik. Vi er dog i tvivl om, hvornår vi skal gå i gang med at indøve lidt mere bordskik. Især to ting snakker min mand og jeg en del om:

* Skal vores dreng bare have lov til at forlade bordet, så snart han er færdig, eller skal vi til at træne det her ...

Annonce

... med, at man bliver siddende, til alle er færdige? Som det er nu, får han lov at gå fra bordet og gå i gang med at lege, når han er færdig med sin mad (hvilket han altid er, før vi voksne er det). Har du nogle gode råd til, hvordan man træner dette? Vi vil fortsat gerne holde den gode stemning ved bordet.

* Han har en 'uvane' med at spise lidt, gå fra bordet og så ville op og spise lidt mere senere (eksempelvis et kvarter efter at han er gået fra bordet, altid før der er ryddet af). Nogle gange er det klart en overspringshandling (eksempelvis for at undgå at skulle ud og have ren ble på, hvilket han ikke gider for tiden), andre gange sætter han en stor portion mad til livs, når han så får lov at komme til bords igen.

Indtil videre har vi ladet ham få anden runde, også fordi jeg ikke synes, at jeg har haft meget effekt ud af at forsøge at forklare ham, at man skal spise sig mæt første gang man sætter sig til bords. Min umiddelbare fornemmelse er, at han er lidt for lille til at forstå, at konsekvensen, hvis han går fra bordet, er at der ikke kommer mere mad. Kan du mon hjælpe os med nogle gode råd....eller skal vi bare acceptere, at det er sådan, han spiser for nuværende?

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor