Brev:
Bordskik - 2 år, 3 mdr.
14. januar 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Bordskik - 2 år, 3 mdr.
Kære Helen.
Vores dreng på 2 år og 3 måneder spiser ligesom vi kan læse os til at mange børn gør i den alder: som vinden blæser! Nogle gange kæmpe portioner og andre gange ingenting. Ting, han afviser den ene dag, skovler han ind dagen efter, når det serveres som rester.
Vi har forstået, at det skal man bare tage roligt, og vi presser derfor aldrig på (han kan altid få lov at få en skive rugbrød med smør, hvis han ikke vil have noget af det, der står på bordet, men vi laver aldrig specielle retter til ham, han må spise det, vi andre får). Resultatet er en altid god og hyggelig stemning ved vores middagsbord, og vi krydser bare fingre for, at det er nok til på et tidspunkt at give ham nogle mere stabile og ikke-kræsne spisevaner.
Men vi ved ikke, om vi tager hyggen for langt...med andre ord: vi er simpelthen i tvivl om, hvor meget bordskik vi kan kræve af ham i hans alder. Vi vil jo gerne give ham gode spisevaner og lære ham almindelig bordskik. Vi er dog i tvivl om, hvornår vi skal gå i gang med at indøve lidt mere bordskik. Især to ting snakker min mand og jeg en del om:
* Skal vores dreng bare have lov til at forlade bordet, så snart han er færdig, eller skal vi til at træne det her med, at man bliver siddende, til alle er færdige? Som det er nu, får han lov at gå fra bordet og gå i gang med at lege, når han er færdig med sin mad (hvilket han altid er, før vi voksne er det). Har du nogle gode råd til, hvordan man træner dette? Vi vil fortsat gerne holde den gode stemning ved bordet.
* Han har en 'uvane' med at spise lidt, gå fra bordet og så ville op og spise lidt mere senere (eksempelvis et kvarter efter at han er gået fra bordet, altid før der er ryddet af). Nogle gange er det klart en overspringshandling (eksempelvis for at undgå at skulle ud og have ren ble på, hvilket han ikke gider for tiden), andre gange sætter han en stor portion mad til livs, når han så får lov at komme til bords igen.
Indtil videre har vi ladet ham få anden runde, også fordi jeg ikke synes, at jeg har haft meget effekt ud af at forsøge at forklare ham, at man skal spise sig mæt første gang man sætter sig til bords. Min umiddelbare fornemmelse er, at han er lidt for lille til at forstå, at konsekvensen, hvis han går fra bordet, er at der ikke kommer mere mad. Kan du mon hjælpe os med nogle gode råd....eller skal vi bare acceptere, at det er sådan, han spiser for nuværende?
Med venlig hilsen
Stine