Brev:
Kravle, rejse sig og søvn
14. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kravle, rejse sig og søvn
Hej Helen.
Vores datter er nu lidt over 9 måneder og hun er langt om længe begyndt at krybe fremad. Det er først nu hun har fundet ud af, at hun skal bruge sine arme.
Voers SP siger at hun ligger rigtig flot på maven og er utrolig stærk i ryggen, men samtid er hun også lidt stiv. Benene skal helst være strakte osv.
Hvordan kan vi nu hjælpe hende til at rejse sig ved ting og selv komme op i kravlestilling. Hvis vi sætter hende på alle fire (og forsigtigt holder ved hendes ben), så går der ikke mange sekunder inden hun strækker benene ud og derved lander på maven igen.
Hvis vi prøver at hjælpe hende til at rejse sig, ja så er det op på strakte ben med det samme - ikke noget med at komme på knæ først og derfra videre op. Når hun står foregår det meget stille - ikke noget med at hoppe osv. og generelt når hun sidder foregår det også meget stille, hun sidder ikke og rokker frem og tilbage. Hun tager dog gå skridt lige med det samme hun kommer op på benene, selvom vi ikke øver dette med hende.
Vi forsøger at svinge, gynge, vende og dreje hende så meget som muligt, men måske er der andre øvelser vi kan gøre for at hjælpe hende yderligere på vej med selv at komme i kravlestilling og rejse sig.
En anden ting vedr søvn. så sover hun bare rigtig dårligt for tiden. Hun vågner hver anden time hele natten og er svær at få til at falde i søvn igen. Derudover får hun stadig flaske aften, sen aften og tidlig morgen - og så middag. Er det ved at være tid til at skære aften eller tidlig morgen flasken væk - og hvordan. Er det en kold tyrker, der skal til? Hvis hun vågner omkring midnat og falder i søvn igen uden flaske, ja så vågner hun som regel ca 45 min efter igen.
På forhånd tak.
Hilsen
Jette