Svar: Lære at lege med sig selv
1. januar 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Britta
Også rigtig godt nytår til jer og tak for dit brev:)
Det er helt naturligt at børn i 3 og 4 års alderen nyder at lege med deres forældre. Yngre børn leger enten alene, eller ved siden af hinanden (parallelleg), men din søn har en alder nu, hvor han nyder at lege sammen med andre og det er vigtigt for ham, for at lære sociale færdigheder. Man kalder det socialleg. Det kan være lege som f.eks. far-mor-børn, lege bustur eller købmand.
Når din dreng leger med dig, så nyder han det rigtig meget. Der er naturligvis det udviklingsmæssige 'social-leg' inde over, men jeg tror også han nyder at kunne sætte lidt regler op for legen. Normalt er det ofte os voksne som bestemmer det meste i hverdagen, men i legen har han mulighed for at bestemme. Han kan sige "Du skal være barnet, så er jeg moderen" eller "nu skal du sige sådan, så siger jeg det". Han kan sikkert godt lide at have en rolle, hvor han bestemmer lidt mere :)
Det kan være udmærket at I begynder at tage en legekammerat med hjem en gang imellem, eller at han får lov til at komme på besøg hos en anden. Det skal ikke være i meget lang tid, måske bare 2 timer, det er fint. Det kunne være at tage en kammerat med hjem fra børnehaven og så lade vennens forældre hente hos jer i stedet for i institutionen en dag. Det kan også bare være lørdag formiddag, hvis det er et tidspunkt der passer jer bedst.
Du undgår dog nok ikke nogle gange at skulle være en del af legen og det er vigtigt at du kan hjælpe ham med at få sat en leg igang. Du behøver sandsynligvis heller ikke være aktiv og med i legen hele tiden, du kan være deltagende på afstand. F.eks. en leg som "Lege købmand" her kan du begynde at samle emballage fra forskellige ting i køkkenet, som kan bruges til at lege købmand. Han kan have en butik, hvor du kommer og køber, eller du har en butik, hvor han så kommer på besøg. Den lege kan lege i årevis og han vil elske det og vil også kunne lege det med sine venner uden mor :)
Nogle gange handler det ikke om at I skal lege sammen, men om at I skal være sammen og der er intet i vejen for at I sammen laver nogle af de huslige pligter. Når din dreng efterspørger din kontakt og gerne vil lege med ham, så kan du invitere ham med i det praktiske arbejde du skal have lavet. I stedet for at signalere "jeg gider ikke lege med dig" så kan du signalere "jeg vil gerne være sammen med dig, vi kan hjælpe hinanden med at lave mad .." eller lignende.
I og med at han begynder at elske rollelege, så vil han i 3 og 4 års alderen ofte rigtig gerne deltage i madlavning, borddækning, vaske tøj, gøre rent osv. Og I kan på den måde godt være sammen og lave noget praktisk. Det behøver ikke være dig, der sætter dig og leger på gulvet hver gang :)
Nogle gange vil du naturligvis også have brug for bare at slappe af, kunne sætte dig og se en film, læse et blad, avisen eller noget andet og det skal der naturligvis også være plads til. Her har du naturligvis fuldstændig ret i at din dreng gerne må kede sig og at du ikke skal springe op og underholde ham hver gang han siger "jeg keeeeeder mig!"
Når han er af sted i børnehaven, så sker der rigtig meget hele dagen. Han får masser af stimuli både fysisk og mentalt og når han så kommer hjem og der skal falde ro over dagen, når I har nogle fridage, hvor aktivitetsniveauet naturligt er anderledes end til hverdag, ja så mærker han pludselig rastløsheden i kroppen, så skal der ske noget og så kommer "jeg keeeeder mig!".
Du skal naturligvis være sammen med din dreng og det er vigtigt at du bruger tid på sammen og prioriterer ham højt i hverdagen, så han føler at du er der for ham og gerne vil ham. Han skal ikke være overladt til sig selv. Men det er også tilladt at være mor og ikke pædagog, når man har fri og børnehaven er lukket. Du skal altså ikke nødvendigvis fortsætte der, hvor pædagogerne slap, da du hentede din dreng. Du skal være mor og det indebærer nogle gange at der ikke bliver leget.
Du spørger: "Får han ikke opmærksomhed nok eller er det grænser der mangler eller måske skal de være klare?" og det kan jo et eller andet sted være alle tre dele ....
Du skal naturligvis sikre ham den opmærksomhed han behøver og prioritere at være sammen med ham. Du skal også sætte grænser og de skal være klare. Det kan være udmærket at sige tingene lige ud "jeg vil gerne hjælpe dig med at bygge togbanen, men bagefter skal jeg ud at lave mad!" så han ligeså ved hvor længe du hjælper ham og at du har andre ting du skal.
Han kan naturligvis stadig godt blive sur og frustreret, når togbanen så er bygget, men så må du holde fast i at sådan er det. Han kan lege med toget selv, eller han kan alternativt gå og og hjælpe med at lave mad (du vil jo stadig gerne være sammen med ham).
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske