Svar: Min datter vil ikke spise aftensmad
11. november 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Vicki
Mange forældre oplever at børn i 8-10 måneders alderen lukker munden for skeen. Det handler sjældent om kræsenhed, men derimod om at de er trætte af skemaden - fordi de gerne vil spise selv. Det er altså et udtryk for selvstændighed og ønske om at være mere med.
I en alder af 8 måneder vil børn normalt fortsat have en naturlig lyst til at putte i munden og det skal man udnytte. Det betyder at man skal tilbyde så meget forskelligt som muligt, både mad i små stykker og mad i større stykker og mos, fordi jo mere variation hun får jo mere spændende virker maden også. Ligeså snart hun bliver et år, så bliver hun langt mere selektiv og meget mere bevidst om hvad det gør ved jer, hvis hun lukker munden sammen og skubber tallerkenen væk.
Der dog igen tvivl om at din datter allerede nu godt ved, at det at lukke munden gør noget ved dig / jer .... Når børn lukker munden så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, ligesom du fortæller at I har forsøgt med alverdens ting osv. for at få hende til at spise et eller andet ... Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som I selv spiser. Hun skal se at det er det samme, som I andre får og har hun lyst til at smage fra jeres tallerken så er det også okay.
Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Med den alder hun har nu, må du tilbyde hende næsten alt og det er vigtigt at du giver hende ro til at spise. Så prøv, at give hende lidt mad i stykker, lad hende spise selv og hold fokus lidt væk fra hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Lad hende spise med fingrene og lad hende også forsøge sig med en gaffel. I starten kan du hjælpe hende med at putte maden på gaflen og føre den til munden, men lad hende også selv forsøge sig.
Sørg for at hun får mange små måltider i løbet af dagen, således at hvis der ikke glider særlig meget ned til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Hvis hun næsten ikke spiser noget til aften, så suppler evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, ligesom hun naturligvis fortsat skal have sin flaske og så er det sådan :)
Giv hende almindelig børnevenlig mad, med masser af smag og farver, der appellere til appetitten. Hun kan som sagt spise stort set det samme som I andre - Lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, fiskefilet, risotto - hvad I nu kan finde på at lave, som er børnevenligt :)
Hvis I serverer mere rigtig mad, og samme mad som hun kan se at I spiser, så får hun sandsynligvis lidt interesse for mad igen :)
Rigtig god appetit og fortsat held og lykke med hende.
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske