Svar: Min datter vil ikke spise aftensmad

11. november 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Vicki

Mange forældre oplever at børn i 8-10 måneders alderen lukker munden for skeen. Det handler sjældent om kræsenhed, men derimod om at de er trætte af skemaden - fordi de gerne vil spise selv. Det er altså et udtryk for selvstændighed og ønske om at være mere med.

I en alder af 8 måneder vil børn normalt fortsat have en naturlig lyst til at putte i munden og det skal man udnytte. Det betyder at man skal tilbyde så meget forskelligt som muligt, både mad i små stykker og mad i større stykker og mos, fordi jo mere variation hun får jo mere spændende virker maden også. Ligeså snart hun bliver et år, så bliver hun langt mere selektiv og meget mere bevidst om hvad det gør ved jer, hvis hun lukker munden sammen og skubber tallerkenen væk.

Der dog igen tvivl om at din datter allerede nu godt ved, at det at lukke munden gør noget ved dig / jer .... Når børn lukker munden så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.

Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, ligesom du fortæller at I har forsøgt med alverdens ting osv. for at få hende til at spise et eller andet ... Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre er faktisk ofte at servere det samme som ...

Annonce

... I selv spiser. Hun skal se at det er det samme, som I andre får og har hun lyst til at smage fra jeres tallerken så er det også okay.

Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Med den alder hun har nu, må du tilbyde hende næsten alt og det er vigtigt at du giver hende ro til at spise. Så prøv, at give hende lidt mad i stykker, lad hende spise selv og hold fokus lidt væk fra hende og hendes indtag af mad. Det er vigtigt med madro. Lad hende spise med fingrene og lad hende også forsøge sig med en gaffel. I starten kan du hjælpe hende med at putte maden på gaflen og føre den til munden, men lad hende også selv forsøge sig.

Sørg for at hun får mange små måltider i løbet af dagen, således at hvis der ikke glider særlig meget ned til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Hvis hun næsten ikke spiser noget til aften, så suppler evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, ligesom hun naturligvis fortsat skal have sin flaske og så er det sådan :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Giv hende almindelig børnevenlig mad, med masser af smag og farver, der appellere til appetitten. Hun kan som sagt spise stort set det samme som I andre - Lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, fiskefilet, risotto - hvad I nu kan finde på at lave, som er børnevenligt :)

Hvis I serverer mere rigtig mad, og samme mad som hun kan se at I spiser, så får hun sandsynligvis lidt interesse for mad igen :)

Rigtig god appetit og fortsat held og lykke med hende.

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi