Svar: Afsted i børnehave

6. november 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anne

Jeg tror du har fuldstændig ret i at din lille dreng pludselig har opdaget hverdagen i børnehaven og at det ikke kun er sjovt og spændende at være der. Der stilles lidt andre krav, ikke bare fra de voksne, men også fra de andre børn og det er en helt ny situation at gå fra at være en af de ældste i vuggestuen til at være en af de yngste i børnehaven.

Det er ikke altid er børn er lige søde ved hinanden og det begynder jeres dreng naturligt at mærke nu. Det kan sagtens være at han nogle gange gerne vil lege med de store drenge på 5, men de gider ikke lege med ham og det fortæller de ham eller også løber de fra ham, eller leger lege, som han må vælge fra, fordi han modenhedsmæssigt ikke kan følge med ...

Derfor er det rigtig fint at pædagogerne forsøger at finde legekammerater til ham og hjælper ham med at være en del af andres leg, og finder mere 'ligeværdige' børn for jeres dreng.

Jeres dreng har også en alder nu, hvor han er meget bevidst om at I er på arbejde og han er i børnehave og han synes faktisk det er hyggeligere, når I alle sammen er hjemme sammen. Han har naturligt svært ved at sætte ord på dette og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du lige nu hjælper ham med at sætte ord på den frustration han føler, når I skilles og legaliserer at han har det som han har det.

Jeg synes f.eks. at du i stedet for at spørge ham "hvorfor vil du ikke derhen?", skal prøve at gætte dig frem til, hvad det mon handler om, nemlig at han hellere vil være hjemme og så legalisere den følelse "ved du hvad skat, jeg vil også meget hellere være hjemme", "jeg synes også det er rigtig surt, at skulle på arbejde", "Jeg vil ...

Annonce

... også meget hellere være sammen med dig", "jeg savner også dig, når vi ikke er sammen, "nogle gange så savner jeg dig så meget, at jeg er lige ved at græde, men så tænker jeg på at jeg skal skynde mig at arbejde, så jeg kan skynde mig hjem til dig igen" osv. osv.

Så du ligesom legaliserer at det er okay at han savner dig og vise ham at du også føler sådan. Derudover kunne du måske lave små aftaler med ham, som kunne handle om at når du henter ham, så skynder I jer hjem, så I kan spille et spil, læse en bog, nå i haven og spille lidt bold eller hvad han nu godt kan lide. Og så fortælle ham at du gør alt hvad du kan for at dagen skal gå hurtigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske vil det også hjælpe ham at have en lille ting med, som han kan trøste sig med, når han savner dig. Et billede han kunne kigge på, en lille figur eller måske bare en lille fin rund sten, som han kan have i lommen - en lykkesten - som I i fællesskab har fundet og som er gjort til noget særligt. Så når han savner dig, så kan han mærke stenen i lommen og så ved han at du også tænker på ham ...

Og så helt konkret i forhold til morgenerne. Sørg for at have tid, så det ikke bliver for forjaget. Stå gerne ½ time før op, så du har tid til at sidde med ham på skødet, være der for ham, så morgerne er lidt hyggelige. Find tøjet frem aftenen i forvejen, så du ikke skal bruge ekstra tid og diskussioner omkring dette om morgenen. Sæt ham ikke foran fjernsynet, men brug tiden sammen med ham, så han mærker dig og hans 'mor-depot' er fyldt lidt ekstra op inden han skal afleveres, så er der lidt at tære af imens I er væk fra hinanden :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående, rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet