Svar: Afsted i børnehave
6. november 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Anne
Jeg tror du har fuldstændig ret i at din lille dreng pludselig har opdaget hverdagen i børnehaven og at det ikke kun er sjovt og spændende at være der. Der stilles lidt andre krav, ikke bare fra de voksne, men også fra de andre børn og det er en helt ny situation at gå fra at være en af de ældste i vuggestuen til at være en af de yngste i børnehaven.
Det er ikke altid er børn er lige søde ved hinanden og det begynder jeres dreng naturligt at mærke nu. Det kan sagtens være at han nogle gange gerne vil lege med de store drenge på 5, men de gider ikke lege med ham og det fortæller de ham eller også løber de fra ham, eller leger lege, som han må vælge fra, fordi han modenhedsmæssigt ikke kan følge med ...
Derfor er det rigtig fint at pædagogerne forsøger at finde legekammerater til ham og hjælper ham med at være en del af andres leg, og finder mere 'ligeværdige' børn for jeres dreng.
Jeres dreng har også en alder nu, hvor han er meget bevidst om at I er på arbejde og han er i børnehave og han synes faktisk det er hyggeligere, når I alle sammen er hjemme sammen. Han har naturligt svært ved at sætte ord på dette og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at du lige nu hjælper ham med at sætte ord på den frustration han føler, når I skilles og legaliserer at han har det som han har det.
Jeg synes f.eks. at du i stedet for at spørge ham "hvorfor vil du ikke derhen?", skal prøve at gætte dig frem til, hvad det mon handler om, nemlig at han hellere vil være hjemme og så legalisere den følelse "ved du hvad skat, jeg vil også meget hellere være hjemme", "jeg synes også det er rigtig surt, at skulle på arbejde", "Jeg vil også meget hellere være sammen med dig", "jeg savner også dig, når vi ikke er sammen, "nogle gange så savner jeg dig så meget, at jeg er lige ved at græde, men så tænker jeg på at jeg skal skynde mig at arbejde, så jeg kan skynde mig hjem til dig igen" osv. osv.
Så du ligesom legaliserer at det er okay at han savner dig og vise ham at du også føler sådan. Derudover kunne du måske lave små aftaler med ham, som kunne handle om at når du henter ham, så skynder I jer hjem, så I kan spille et spil, læse en bog, nå i haven og spille lidt bold eller hvad han nu godt kan lide. Og så fortælle ham at du gør alt hvad du kan for at dagen skal gå hurtigt.
Måske vil det også hjælpe ham at have en lille ting med, som han kan trøste sig med, når han savner dig. Et billede han kunne kigge på, en lille figur eller måske bare en lille fin rund sten, som han kan have i lommen - en lykkesten - som I i fællesskab har fundet og som er gjort til noget særligt. Så når han savner dig, så kan han mærke stenen i lommen og så ved han at du også tænker på ham ...
Og så helt konkret i forhold til morgenerne. Sørg for at have tid, så det ikke bliver for forjaget. Stå gerne ½ time før op, så du har tid til at sidde med ham på skødet, være der for ham, så morgerne er lidt hyggelige. Find tøjet frem aftenen i forvejen, så du ikke skal bruge ekstra tid og diskussioner omkring dette om morgenen. Sæt ham ikke foran fjernsynet, men brug tiden sammen med ham, så han mærker dig og hans 'mor-depot' er fyldt lidt ekstra op inden han skal afleveres, så er der lidt at tære af imens I er væk fra hinanden :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske