Brev:
Afsted i børnehave
6. november 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Afsted i børnehave
Kære Helen,
Nu er jeg igen på banen i håbet om lidt assistance i forhold til Bastian og institutioner - denne gang børnehaven.
Han startede i børnehave i juli, og der var stort set ikke nogen opstartsproblemer eller vanskeligheder. Han glædede sig meget til, at han skulle starte, og da han går i en integreret institution, var han også ovre på den nye stue på besøg, inden han startede "rigtigt".
De første måneder var problemfrie og der var absolut ingen brok, hverken herhjemme om morgenen eller nede i børnehaven. Dette har dog ændret sig den sidste måneds tid, hvor han til at starte med om morgenen begyndte at sige, at han ikke ville afsted og græd, når han skulle have tøj på. Det har nu udviklet sig til deciderede "sceancer", hvor han skiftevis græder og snøfter og skriger, at han ikke vil afsted.
Vi har lige haft en samtale med børnehavens pædagoger om, hvordan opstarten har været og deres generelle indtryk er, at han er tryg og glad for at være der - så der er tilsyneladende ikke de store problemer, når han først er "landet" dernede, og heller ikke hvis han græder, når man vinker farvel. Pædagogerne nævnte dog på mødet, at han søger voksenkontakt i udtstrakt grad og at han har meget svært ved selv at sætte leg i gang - noget vi også oplever herhjemme, hvor han helst vil have en voksen ved sin side hele tiden. Det er kun hvis andre børn decideret hiver ham ind i en leg, at han kan lege uden voksne, eller hvis han er udenfor på en legeplads, så kan han også godt ting på egen hånd. Pædagogerne forsøger at "parre" ham med to jævnaldrende drenge på stuen og det går vist meget godt - når de altså hjælper ham på vej...
Jeg er skiftevis bekymret og irriteret over hans opførsel om morgenen og vi har meget svært ved at se, hvordan vi skal tackle det. Jeg har forsøgt at spørge ham, hvorfor han ikke vil i børnehave, og han svarer, at det vil han bare ikke... Og når pædagogerne nu siger, at han rent faktisk ikke er ked af, når han først er afleveret, har jeg svært ved at tolke, hvad der er på spil. Jeg kan dog ikke lade være med at koble det til hans ønsker om voksenkontakt og manglende lyst/evne til at sætte leg i gang selv. Måske er det bare ikke så sjovt for ham at blive udfordret på dette punkt hele tiden, som han jo givet vis gør med 3 voksne til 19 børn. Og det spændende og nye er jo ligesom også forsvundet i og med at det er blevet hverdag at gå i børnehave.
Har du nogen idéer til, hvordan vores morgener kan blive mindre konfliktfyldte. Jeg vil bare så gerne have, at det er en god ting at gå i børnehave... Og derudover skulle det jo også gerne være positivt at sætte ting i gang selv, som måske ville hjælpe lidt på det hele...?
Jeg ser frem til at høre, hvad du tænker om det jeg her har fortalt.
Mange hilsner
Anne