Svar: Hjælp!!! Opdragelsesproblemer

26. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og din beskrivelse - jeg kan godt forstå at du er træt og at det hele hænger i en tynd tråd hos jer, det lyder som om I har brug for hjælp ...

Jeg vil meget gerne give dig lidt af mine tanker med på vejen, men jeg tænker også at I har brug for samtaler og støtte i jeres familie og jeg synes du skal kontakte kommunens PPR afdeling. Jeg kan se at der er åben anonymrådgivning med en børnepsykolog i den kommune, hvor I bor og jeg synes det er relevant at du ringer får en samtale der.

Det er også relevant at du kontakter sundhedsplejen og beder din sundhedsplejerske om at aflægge et besøg - du kan godt få et graviditetsbesøg, hvor I også drøfter hvordan I skal støtte storebror netop omkring det at blive storebror.

Og så kan jeg se at der i din bokommune også er familieterapeuter som arbejder i det de kalder 'familiegruppen'. De skriver blandt andet at de hjælper når forældre er bekymrede for deres børn, at det er de voksnes ansvar at skabe forandring, og at de ser familien som helhed og afgørende for den enkeltes trivsel ... Det lyder meget som det I kunne have brug for.

Så mit umiddelbare råd til dig er altså at du kontakter de personer i kommunen som kan hjælpe jer, være sammen med jer, se hvad der sker, hjælpe jer til at handle i situationen, møde jeres dreng osv. På den måde når I længst.

Når det er sagt, så vil jeg dog også sige at I er nødt til at tage en beslutning om hvad type forældre I vil være. Man kan lidt groft dele forældrerollen ind i 3 grupper:

De autoritære forældre: Her lægges vægt på myndighed og kontrol, der er klare forventninger til hvordan barnet skal opføre sig og hvis barnet ikke gør, som han har fået besked på, så falder der en straf.

De eftergivende forældre: Her stilles der meget få krav til barnet, han får lov til det meste og der er rigtig meget inkonsekvens. Faktisk bliver barnet ofte opmuntret til at handle impulsivt.

De myndige forældre: Her sætter man klare grænser for barnets opførsel, der lægges vægt på at forklare hvorfor det er nødvendigt med regler og man har realistiske forventninger til sit barn.

Når jeg læser dit brev, så får jeg klart indtryk af at I er "eftergivende forældre" og at I nogle gange forsøger at være autoritære forældre. Men det I skal arbejde hen mod er, at være myndige forældre.

I skal derfor sætte jer ned sammen, når der er ro til det og så sammen beslutte hvad regler der skal være i jeres hus. Hvad vil I acceptere og hvor går grænsen. I skal naturligvis opsætte regler som er realistiske i forhold til jeres dreng.

Det er også meget vigtigt at I er i stand til at rumme hans følelser og ...

Annonce

... frustrationer, når han ikke får sin vilje. Det er helt naturligt at han reagerer fysisk når han mangler ord. Det er naturligt at han sparker, slår, vrider sig osv. når han bliver gal og I må her prøve at vurdere, hvad det handler om.

Hans hjerne er meget umoden og han er derfor ikke i stand til at bevare roen, nogle gange handler det simpelthen om at de to hjernehalvdele ikke kan kommunikere og i ham er alt kaos. Her er det rigtig vigtigt at I sætter jeg med ham, holder om ham, taler stille - lader jeres ro blive overført til ham.

Andre gange vil han ikke kunne klare jeres berøring og omfavnelse med det samme, men vil stadig have behov for at vide at I er der for ham. Det er okay her at lade ham ligge, sikre at han ikke kan gøre skade på sig selv eller andre og så opholde jer i nærheden. Det kan være at sidde i nærheden, måske bare røre hans fødder lidt og invitere ham over "Kom skat, kommer du ikke hen til mor, kom lille skat ..." og når han er faldet til ro, så kravler han op på dit skød og I kan tale stille og roligt om hvad der skete lige der.

Andre gange kan det være nødvendigt at gå lidt fra ham - ikke så han føler at I forlader ham, men hvor I f.eks. siger - "jeg kan mærke at du ikke rigtig kan have at jeg rør ved dig lige nu - jeg går lige ud i køkkenet lidt" så kan du invitere ham til at komme ud til dig "jeg er lige ude i køkkenet, hvis du vil tale lidt med mig" eller sige "jeg kommer igen lige om lidt, når du har fået det bedre igen ..".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han skal og må naturligvis ikke spytte på jer, sparke jer eller andet og her er I nødt til at markere. Når han griner af jer, så er det ikke fordi han provokerer selvom det godt kan virke sådan, men højst sandsynligt fordi han er i tvivl om hvad ben han skal stå på - han bliver usikker, fordi I sender utydelige signaler.

Derfor er det vigtigt at gøre ting som han kan huske og det er ofte at flytte maden "jeg fjerner din tallerken fordi du spytter maden ud, man skal spise pænt!" eller "så er du færdig med at spise, man må ikke sidde og smide med maden, så er måltidet slut!" og så får han tørret sine hænder, bliver tørret om munden og kommer ned fra stolen.

I er altså nødt til at blive enige om reglerne hos jer - hvor sidder man at spiser, hvordan foregår et måltid osv. og så skal I sende meget tydelige signaler og være konsekvente. I skal være myndige - sætte klare grænser for hans opførsel og give ham små korte forklaringer (jvf. ovenstående) og så naturligvis ikke forlange noget af ham, som han ikke kan i en alder af 25 måneder ...

Og I skal have hjælp - især fordi der nu kommer en lille en mere og det bliver en stor omvæltning for jer alle!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor