Hjælp!!! Opdragelsesproblemer

26. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Hjælp!!! Opdragelsesproblemer

Hej Helen.

Vi har Rasmus på 2 år, han er den mest charmerende lille trold, men han kan virkelig os give os lyst til at gå hjemmefra, det er selvfølgelig ikk hans skyld, men vores.
Nu har vi bare nået det punkt at vi simpelthen ikk ved hvad vi skal gøre.

Lidt om situationen herhjemme:
Jeg er højgravid, med kun 2 uger tilbage til termin, denne graviditet har været et helvede, jeg har været sygemeldt siden jeg var 8 uger henne med opkast og kvalme, dette har for vores søn betydet store forandringer i hans liv.
F.eks. er det nu far som henter og bringer i dagplejen, far ordner alle bade og bleskift.

Jeg har ikk haft kræfter til, at være en ordentlig mor for ham, med tiden lærte han, at vi kunne læse bøger sammen, tegne og andre stillesiddende lege, hvor alt andet har været far!
Dette har ikk været med min gode vilje, men jo mere aktiv jeg forsøgte at være, jo mere kastede jeg op.

Rasmus reagerede på denne situation ved at ignorere mig, han ville intet have med mig at gøre, hvilket jeg næsten ikk kunne bære, men selvfølgelig forstod vi hans reaktion og tog tingene i hans tempo, her gik det så galt.

Nu kører hjemmet efter hans hoved, han får sin vilje konstant, og vi ved ikk hvordan vi skal vende det, nu har han i mere end 6 måneder fået sin vilje, fordi vi har været fuldstændig udmattede.

Vores dage ser sådan er ud:

Morgen:
De morgener jeg kan, vækker jeg Rasmus stille og roligt, sætter lidt musik på inde ved ham, og allerede der håber vi bare at han har en god dag, så kampene ikk allerede starter.
Når han er klar kommer han op og ind på sofaen foran noget tegnefilm, her vasker og skifter jeg ham og han kommer i tøjet, dette skal jo normalt foregå på puslebordet, men forsøger jeg det, sparker, slår, kradser og spytter han indtil han kommer ind på sofaen.

Han spiser morgenmad i dagplejen, men alligevel får han en knækbrød eller lidt frugt hvis han beder om det, problemet er så, at jeg gerne vil have han spiser ved køkkenbordet, men nej han vil ind i sofaen, forsøger vi at holde fast i vores oprindelige regel om, at alt mad spises ved bordet, så gentager raseriet sig, med uendelig gråd, spark, slag og spyt.
Derefter skal han i dagpleje hvor han dagligt blir løftet ud i bilen uden jakke og sko, for at undgå endnu en kamp.

Eftermiddag:
Far og Rasmus kommer hjem, men allerede på vej ud af bilen og ind i haven starter det, han vrider og vender sig på fars arm, græder, kradser og gør alt for at han ikke skal ind, lader vi ham blive ude i haven, græder han uafbrudt, han skælder os ud hvis vi nærmer os ham, vi forsøger at lindre det lidt, ved at tilbyde, kiks, frugt, vand i værste fald en is, for så kan vi næsten ikk holde ud mere, at han går rundt derude og skriger.
derefter plejer han at komme ind, han får igen lov til at ...

Annonce

... se tegnefilm og spise frugt i sofaen.

Aften:
Vi laver aftensmad til kl. 17 for ikke at skal kæmpe med ham ude i køkkenet, så spiser vi, vi prøver på ikke at forvente for meget af ham, men han skal sidde pænt og bruge sin gaffel, tit ender det dog med at han spiser med fingrene, kaster med maden og igen så spytter han.

Vi irettesætter ham ved at sige "Jeg vil ikke have at du spytter" den samme sætning hver gang, men det vi får ud af det er, at han ignorerer os og spytter videre eller griner af os.
Så siger han tak for mad og kommer fra bordet i mens vi spiser færdigt.

Hans bad foregår under bruseren, da det er det der bedst fungere, lige indtil han skal ud, så kaster han sig rundt, skriger, græder, slår, kradser og spytter. At komme i nattøjet er en kamp, tandbørstningen blir ofte droppet fordi at vi på dette tidspunkt ikke magter mere kamp, 2 eller 3 gange har vi fået lov at børste hans tænder, hvor han bare sad pænt.

Sengetid er mellem 18:30 og 19:00, nogle gange sover han med det samme, andre gange græder han lidt, vi ville elske hvis vi måtte læse godnathistorie for ham, men han blir tosset og så sover han stensikkert ikk før mellem 21 og 22 om aftenen.

Dagplejen fortæller at han er en glad og livlig dreng, det er kun når vi kommer for at hente og bringe, at han er en bølle, ved f.eks lige at slå de andre børn i farten.

Vi tør næsten heller ikk, at gå ture med ham, fordi han blir så rasende hvis ikke vi skal den vej han vil. Det samme gælder besøg på resturant, ved familie og venner, vi er konstant bange for hans reaktion, når der er noget der ikke passer ham.

Vi bebrejder ham ingenting, for han er jo kun en lille dreng, men vi er trætte nu, vi er løbet tør for ideer for længst, vi er udemærket godt klar over at vi gør det forkerte mange gange i løbet af en dag, men vi ved ikk hvordan vi skal vende situatioen.

Samtidig blir Rasmus en storebror om lidt og vi tør næsten ikk tænke på han reaktion.

Jeg skulle jo gerne blive frisk igen så snart jeg har født, så jeg rigtig kan komme på banen igen og aflaste min hårdtprøvede mand, men det vil jo os være endnu en omvæltning oveni at blive storebror for Rasmus.
Vi føler at han ikke kan lide os, for det er når vi er der, at der er et problem, han opfører sig pænt hvis han blir passet osv.

Vi forsøger at opdrage ens, men det glipper engang imellem, da vi som forældre ikke altid er helt enige om hvordan tingene skal gøres, det blir Rasmus jo heller ikk mindre forvirret af.

Til slut, jeg kunne sikkert godt skrive mere, men det må være nok for denne gang, vi håber du har nogle gode råd i ærmet.
Han er en god dreng og der er os gode stunder, hvor han gerne vil kysse, kramme og putte, men der syntes længere og længere imellem disse stunder

Hilsner fra
en meget træt Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder