Brev:
Amning, smerter og mælk nok
26. september 2009
Alder:
1 mdr.
Amning, smerter og mælk nok
Hej Helen.
Jeg har fået mit andet barn for 5 uger siden. Første gang endte jeg med at bruge suttebrikker pga sår og revner. Denne gang er der ikke sår, men jeg får meget meget ondt i brystvorterne af at amme.
Jeg smører dem i noget creme fra apoteket som er beregnet til dette og jeg tager varme bade, men jeg har stadig mange smerter. Jeg har det ikke sådan at mælken sprøjter ud og ammeindlæg er stort set ikke nødvendig. Tænker om smerterne kommer fordi han simpelthen skal arbejde for meget for at få mælken ud?
Tænker også om der er nok mælk. Især om aftenen hvor han vil ammes hele tiden har jeg ikke nok. Han vil gerne hyggesutte og vil falde i søvn ved brystet. Derfor har jeg nogle gange svært ved at tyde om det er sult eller hygge han er ude efter? Prøver nu at få ham til at bruge sut så mine bryster kan få en smule mere hvile. Hvis jeg kan få ham til at falde i søvn med sutten - er han vel mæt nok eller ?
Jeg har hørt at f.eks. hvidtøl skulle være godt til at stimulere mælkeproduktionen og samtidig er det god næring til moderen ? Passer det og er det ok at drikke selvom der er en lille smule (1,5%) alkohol i?
Venlig hilsen
mig