Svar: Vil ikke spise selv og trækker rundt med mor

15. september 2009

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Freyas mor

Det er helt normalt at børn, når de er trætte, har svært ved at overskue et måltid og derfor søger forældrenes skød og gerne vil mades. Da din datter nu går i vuggestue, så er hun også væk fra dig i løbet af dagen og så er det ekstra hyggeligt at sidde på skødet og spise ... :)

Det er således rigtig fint at du lader hende gøre det og anerkender dette behov - også når det en gang imellem sker om morgenen. Men, du har naturligvis ret i at hun også skal motiveres til at sidde på sin egen stol og jeg tænker her om hun har en høj stol, som hun selv kan gå til og fra - altså hvad type høj stol har hun? Hvis du kan fjerne bøjlen fra stolen, så er det nok en god idé at gøre det nu og så skal du motivere hende ved at få hende til at kravle tilbage til sin stol, når hun har siddet lidt hos dig.

Du kan altså starte med at lade hende sidde lidt hos dig og når hun så vil have lidt mere at spise så kan du sige "du må gerne få mere pasta, men så skal du lige kravle over på din egen stol ..." så du på den ene side anerkender hendes behov for kontakt og nærhed, men også stiller små krav og appellerer til hendes selvhjulpenhed.

Med hensyn til at lege selv, så skal hun naturligvis også lære dette og det er her vigtigt at du motiverer hende, ved at være i nærheden men uden at deltage direkte - "mor står lige her og lægger tøj sammen, så kan du lege med dukken imens" og taler med hende, deltager i hendes leg lidt verbalt "Kan du ikke finde en kjole dukken kan få på?" osv. ...

Annonce

... og så lade hende gå hen til dig, få hjælp til kjolen og så atter guide hende "så nu er dukken fin, så kan du måske putte den og få den til at sove ...".

Det er også vigtigt at du tager hende med i de dagligdagsting der skal gøres, så det ikke er et spørgsmål om at lege hendes lege, men et spørgsmål om at være sammen. For det er også det hun ønsker, at være sammen med jer og det kan man jo være på mange måder. Hun kan sagtens hjælpe med til at udrøre gæren i vandet og forme bollerne, hvis I bager boller. Hun kan sagtens være med til at dække bord, tørre støv af, give dig klemmerne, når vasketøjet skal hænges op.

Så i stedet for at lade hende trække dig med rundt, så meld ud "Jeg vil rigtigt gerne være sammen med dig, kan du ikke hjælpe mig med vasketøjet ...".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og ja, så bliver hun nogle gange vred og ked af det, når det ikke lige går som hun gerne vil have. Men den frustration skal hun også lære at tackle og det er her rigtig vigtigt at I hjælper hende med at sætte ord på "du bliver bare så ked af det, når mor ikke vil gå med ud i haven, det er også irriterende ... kan du ikke komme herhen, så læser vi en bog i stedet for ...". På den måde hører hun at I godt forstår det, I tilbyder hende at være sammen med hende, men det er jer der bestemmer hvordan.

Og så skal hun naturligvis også nogle gange have lov til at være den der bestemmer. Børn der oplever at få ja, vil også bedre kunne accepterer, når der falder et nej :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene