Brev:
Vil ikke spise selv og trækker rundt med mor
15. september 2009
Alder:
18 mdr.
Vil ikke spise selv og trækker rundt med mor
Kære Helen.
Freya er nu 1,5 år og har i lang tid mestret både ske og gaffel. Det går fint i vuggestuen, men derhjemme vil hun oftere og oftere have os til at made hende. Det starter typisk med at hun spiser selv, så vil hun mades og til sidst vil hun gerne over på skødet af mig og spise - nogle gange fra min tallerken.
Det er typisk værst til aftensmaden, hvor hun er træt. Det er også OK, men nu er hun begyndt på samme ritual om morgenen. Hun har et voldsomt temperament, så hvis hun ikke får sin vilje, skriger hun meget højt, og vil slet ikke have noget.
Hvad gør vi bedst for at komme videre?
Samme billede ser vi lidt i forhold til at lege. I vuggestuen fungerer det fint. Freya tuller rundt og leger med de andre eller for sig selv. Så snart vi kommer hjem, vil hun også gerne ud og lege. Det foregår primært ved, at hun trækker rundt med mig (holder mig i hånden) - selv når hun kører på scooter vil hun ofte holde mig i hånden samtidig. Hun har også meget svært ved at lege selv indenfor - og bliver virkelig vred/ked af det, hvis vi ikke følger med, når hun vil have det. Vi har altid underholdt hende meget - og nu synes vi tiden er inde til at komme lidt videre.
Hvad vil du anbefale?
Mange hilsner fra
Freyas mor