Svar: Opdragelse - kaster med ting
14. september 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Agnes mor
Det er altid en god idé at lade en handling følge med sit nej og det vil i forhold til Agnes alder og udvikling være helt relevant enten at flytte hende, fjerne legetøjet eller fjerne jer selv ...
Det forhindrer hende naturligvis ikke i at gøre det igen og igen, men stille og roligt vil hun begynde at huske det mere og mere og tilsidst vil hun lytte til og ikke bare overhøre det lille nej, som lyder inde i hende.
I er altså nødt til at være konsekvente, når hun bevidst smider sit legetøj - enten efter jer, eller bare smider med det - og fortælle hende at det vil I ikke have. I skal tage legetøjet væk "jeg fjerner legetøjet, så du ikke kan smide med det", eller fjerne hende "Nej, jeg sætter dig her (på den anden side af væggen) du må ikke smide med legetøjet!" eller fjerne jer selv "nu går mor, jeg vil ikke lege, når du smider ting efter mig!". Eller hvad I nu kan sige ...
Det er meget vigtigt at hun i jeres mimik og kropssprog kan læse at det hun gør er forkert. Det sker jo ofte at, når børn pludselig gør ting vi ikke er forberedt på, så kommer vi til at grine lidt i situationen, fordi det virker komisk og ser sjovt ud .... MEN, det aflæser hun jo med det samme og får derfor straks fornemmelsen af at det her er sjovt og derfor bliver hun ved.
Og når alt det så er sagt, så handler det i jeres datters alder - for hun er jo stadig meget lille og forstår ikke særlig meget, trods alt - vigtigt at aflede og vise, hvad I gerne vil i stedet for.
Det vil sige at hvis hun kaster med en dukke, så kan I f.eks. vise hende hvordan man leger med dukken, at den skal puttes, have dyne på osv. ligesom I kan fortælle hende at man ikke kaster med legetøj, men man kaster med en bold. Så kan I finde en bold og vise hende, hvordan man leger med den.
Det er altså vigtigt at anerkende hendes lyst til at kaste og lyst til at opleve jeres reaktion på det hun gør, netop ved at vise hende hvordan og også vise med hvad, det så er i orden at kaste.
Det samme gælder jo, hvis hun f.eks. har tendes til at sidde og putte hænderne i grøden, smatte det ud mellem fingrene, tage maden ud af munden for at se hvordan den ser ud, når hun har tygget på den osv. Så er det en god idé at anerkende hendes lyst til at mærke ting med hænderne og derfor lade hende lege med sand, vand osv. så hun får dette stimuleret et andet sted end ved middagsbordet.
Det samme, hvis hun tit banker med tingene, slår dem sammen eller sidder og slå ting ned i bordet, i gulvet osv. Så anerkend hendes lyst til at lave lyd på denne måde og vis hende at her kan hun bruge en tromme, et simpelt hammerbræt osv. Altså fokus på det hun gerne må, fremfor det I ikke vil have, netop for at få hende til at gøre mere af det ønskelige :)
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej. Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske