Brev:
Søskendejalousi - 2 år, 6 mdr.
14. september 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Søskendejalousi - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen
Mikkel på 2½ år er blevet storebror til Rasmus for 1½ måned siden. Han tog det rigtig pænt i begyndelsen og ville ae ham og kysse ham hele tiden.
Han er stadig glad for ham, men ofte slår han ham i hovedet nu i stedet for at ae ham. Han er også blevet ret aggressiv overfor os - slår os når han skal noget han ikke vil fx have ren ble eller stå op om morgenen. Det går mest udover far men jeg tror det er mig han er vred på fordi lillebror hænger meget på mig og fordi jeg ammer en stor del af hans vågne tid. Har prøvet at læse bog med Mikkel mens jeg ammer men det gider han ikke. Han vil være fysisk aktiv og det kan jeg jo ikke når jeg ammer.
Jeg tror det meste af det bunder i jalousi for det er klart værst når Rasmus er til stede og mindre udpræget når han sover og vi begge kan give Mikkel opmærksomhed.
Mit spørgsmå er hvordan vi bedst takler det. Skælder vi ham ud og giver time-out som vi plejer? Synes nærmest at det gør ham endnu mere vred. Eller fjerner vi ham bare fra Rasmus eller går væk fra ham når han slår os og fortæller ham stille og roligt at man ikke må slå? Han ved jo godt at man ikke må slå men gør det alligevel.
Med venlig hilsen
Pia