Søskendejalousi - 2 år, 6 mdr.

14. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen

Mikkel på 2½ år er blevet storebror til Rasmus for 1½ måned siden. Han tog det rigtig pænt i begyndelsen og ville ae ham og kysse ham hele tiden.

Han er stadig glad for ham, men ofte slår han ham i hovedet nu i stedet for at ae ham. Han er også blevet ret aggressiv overfor os - slår os når han skal noget han ikke vil fx have ren ble eller stå op om morgenen. Det går mest udover far men jeg tror det er mig han er vred på fordi lillebror hænger meget på mig og fordi jeg ammer en stor del af hans vågne tid. Har prøvet at læse bog med Mikkel mens jeg ammer men det gider han ...

Annonce

... ikke. Han vil være fysisk aktiv og det kan jeg jo ikke når jeg ammer.

Jeg tror det meste af det bunder i jalousi for det er klart værst når Rasmus er til stede og mindre udpræget når han sover og vi begge kan give Mikkel opmærksomhed.

Mit spørgsmå er hvordan vi bedst takler det. Skælder vi ham ud og giver time-out som vi plejer? Synes nærmest at det gør ham endnu mere vred. Eller fjerner vi ham bare fra Rasmus eller går væk fra ham når han slår os og fortæller ham stille og roligt at man ikke må slå? Han ved jo godt at man ikke må slå men gør det alligevel.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder