Svar: Bordskik - hvad kan man forlange, og hvad skal man finde sig i?
26. august 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Gitte
Jeg synes det er super flot, at jeres dreng i en alder af knap 2½ år, holder bordskik som du beskriver. Det er rigtig fint at han kommer og spiser, når maden er klar, at I sidder og hygger jer omkring maden og når han er færdig med at spise, så siger han tak for mad, rejser sig og leger videre. Super flot og mere kan og bør man ikke forlange.
Der er altid mange holdninger til opdragelse og herunder også bordskik og det er naturligvis vigtigt at børn lærer at spise med ved brodet, deltager i middagen, spiser maden pænt osv. Det er vigtigt at barnet lærer at der er visse regler omkring det at spise. Vi har en kultur omkring måltidet og det skal barnet lære, så man kan spise sammen med andre, have gæster eller spise i byen. Derfor er der naturligvis visse regler og grænser for hvad adfærd man vil acceptere og man skal være konsekvent omkring bordmanerer.
Men, jeres dreng har gode bordmanerer og man kan ikke forlange mere af ham, end han rent faktisk gør og jeg synes det er super at han spiser, siger tak for mad og så forlader bordet. Man kan ikke forlange at han skal blive siddende, det har han slet ikke fysisk ro til og hvorfor skal han egentlig det?
Du skriver at den modsatte del af familien "påtvinger" jeres søn at blive siddende, hvordan gør de det? Går de direkte ind og siger til ham at han skal blive siddende eller siger de til dig, at han skal blive siddende fordi det skal deres 3 årige?
Jeg synes du er nødt til at skære igennem her og melde klart ud, "jeg synes ikke små børn skal sidde længere ved bordet, end til de er færdige med at spise". Og hvis din dreng er færdig med at spise og siger tak for mad og beder om at gå fra bordet, så synes jeg du skal lade ham gøre det.
Hvis det giver yderligere problemer, så må du præcisere dit valg "vi har en regel om, at vores dreng spiser med ved bordet, når han er færdig med at spise, så siger han pænt tak for mad og derefter må han gerne gå fra borde. Han har fulgt denne regel og derfor få han lov til at gå."
Og ja, så har de naturligt et problem i forhold til deres 3 årige, som måske ikke er færdig med at spise og som gerne vil ned og lege videre med jeres dreng - men så må de forældre jo så lære ham, at han skal spise først og så kommer han også ned at lege bagefter. Man kan naturligvis godt under måltidet opfordre begge børn til at koncentrere sig om maden, netop så de får spist noget, ikke bare sidder og pjatter osv. og når de så har spist, så kan de lege.
Der er naturligvis situationer, hvor barnet ikke kan få lov til at rejse sig med det samme, det er færdig med at spise. Jeg tænker her på situationer, hvor man f.eks. er til fest, nogen holder tale osv. Her må man lære barnet at man lige skal være stille, lige skal vente til onkel er færdig med at tale, tage barnet på skødet, berolige, afvente osv. Barnet skal jo også lære at der her gælder visse regler, at man er stille, ikke rejser sig, råber, larmer eller andet, når nogen holder tale ...
I kan naturligvis også overveje at lade jeres dreng vente et øjeblik på at den anden dreng bliver færdig, det er fint nok - med mindre I kan se at det tager rigtig lang tid og at det derfor er urimeligt at bede jeres dreng vente på det. Så er det bedre at lade jeres dreng gå, han er færdig og han har sagt pænt tak for mad - han har gjort som forventet af ham - og så må de andre forældre sørge for at deres dreng spiser, som forventet af ham.
Det samme gælder, hvis I ved at værtinden kommer med dessert lige om lidt, så kan man godt sige til sit barn "du skal lige blive siddende til vi har spist vores dessert ..." men igen - med mindre I ved at der går lang tid til dette tidspunkt. Så er det helt fint at lade barnet gå fra borde, lege lidt osv. og så melde ud "Jeg kalder på dig igen, når vi skal have dessert" - så barnet der atter kommer til bordet, spiser og hygger sig med de andre.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske