Brev:
Bordskik - hvad kan man forlange, og hvad skal man finde sig i?
26. august 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej Helen
Efter at have kigget på de mange svar du har givet andre forældre, så er der endnu et der tynger mig...
Vi har jo en dejlig frisk og glad dreng, som spiser fint ved bordet med ske og gaffel, drikker fint af kop, øser op med hjælp, beder om mere - og slutteligt siger "tak for mad" uden opfordring. Vi synes selv at hans bordskikke er super i forhold til hans alder (2 år og 4 mdr.), og det er lige meget om vi er hjemme eller ude... Vi beder ham ikke blive siddende, da han har meget krudt i røven, og jeg selv kan huske hvor forfærdeligt det var at blive bænket i timer... Ergo - vores søn er med de første 15-20 min. hvorefter han forsvinder ind på sit værelse eller stuen, og leger selv, og så har min mand og jeg tid til at snakke voksen-snak.
Nu har en anden del af familien, en helt anden holdning. Deres søn skal blive siddende og de "påtvinger" os at tvinge vores søn til at blive siddende, hvilket gør at vores søn bliver frustreret og ked af det... Sidst måtte jeg tage ham over på skødet, og han græd, så jeg måtte trøste ham længe. Deres søn er 3 år, og kan sagtens blive siddende i længere tid. Dette er så når vi enten er hjemme hos dem eller ud hvor de også er.
Jeg føler mig tvunget ud i noget som jeg ikke selv ønske at tvinge min egen søn til - men samtidig er der jo konflikten med familien. De mener at vores søn skal lære at sidde stille, men jeg mener ikke at han er klar til dette...
Hvordan håndtere jeg denne situation bedst?
Hvornår kan børn af en vis alder, forstå at de mindre børn ikke kan blive siddende, men at de skal?
Hilsen Gitte