Svar: Sammenhæng mellem hyperemesis hos mor og spiseproblemer hos nyfødte?
28. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Didde
Jeg har ikke hørt at der skulle være en sammenhæng mellem hyperemesis (voldsom kvalme og opkastninger) hos mor og spiseproblemer hos den nyfødte.
Der er undersøgelser som viser, at børns vækst kan påvirkes, ligesom der er risiko for at føde før tid, hvis man som mor har en spiseforstyrrelse under graviditeten – det vil sige en vægtkontrollerende adfærd med skiftevis streng diæt, overspisning og opkast, samt overdreven fysisk aktivitet. Det menes at hvis man som gravid har en spiseforstyrrelse, så kan det medføre nedsat flow af essentielle næringsstoffer til barnet og underernæring vil naturligt påvirke immunsystemet, mor vil lettere kunne få en infektion, der fører til at barnet fødes for tidligt.
På samme måde kunne man måske forestille sig at voldsom kvalme og opkastning og minimalt indtag af fødevarer, optagelse af næring, risiko for elektrolyforstyrrelser osv. hos den gravide mor måske ville kunne påvirke barnet, men igen oplyser litteraturen at skaden er størst for mor ...
Jeg kender som sagt ikke til at voldsom opkastning og svært ved at indtage sufficient mad og drikke i graviditeten skulle medføre spiseproblemer hos barnet senere hen og har ikke hørt om undersøgelser eller lignende, der evt. kunne bekræfte dette – men det er da en speciel problematik du der spørger om og bestemt relevant at medtænke sammenhængen af … Det kunne være spændende, hvis nogen ville undersøge det :o)
Håber du kan bruge dette lidt videre. Fortsat god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske