Svar: Turbo-amning

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det lyder, som du selv siger, umiddelbart som om at du har mælk nok og at din nedløbsrefleks går fint i gang, så mælken flyder let til din datter. Hendes protest starter først, når hun skal til at arbejde lidt mere for sagen og der kan naturligvis godt være en sammenhæng mellem at hun en gang imellem suppleres med flasken, hvor mælken flyder i en ensartet strøm hele tiden.

Det er fint at forsøge at lægge hende til modsatte bryst for på den måde at holde hende i gang ved brystet, men på sigt skal hun jo gerne spise længerevarende ved det ene bryst inden hun skiftes over til det andet ..:o) Prøv derfor om du kan lægge hende til samme bryst igen, men i tvillinge stilling, når hun efter 5 minutter slipper.

Nogle børn protesterer også overfor brystet fordi de føler det som et pres. Det kan ske, hvis man f.eks. har haft mange ammeproblemer og barnet har haft svært ved at holde vacuum ved brystet og derfor er 'blevet holdt' for tæt til brystet, eller hvis man som mor holder sine hænder ved barnets baghoved, når barnet ligger ved brystet. Det kan her være en rigtig god idé at amme liggende, fordi barnet når man ligger sammen i dobbeltsengen, slipper for at blive presset til brystet og kommer ud af favn.

Ud over skift af ammestillinger, så kan du også forsøge at have en lille 5 ml sprøjte klar ved din datters mund og så dryppe lidt mælk i mundvigene på hende, når hun slipper brystet. På den måde mærker hun at der er noget at komme efter og vil således måske bedre acceptere at tage fat igen. Du kan således lokke hende med lidt mælk i mundvigene imens hun ligger tæt ved brystet.

Derudover kan det nogle gange hjælpe at forsøge at øge mælkevolumen lidt, fordi at jo mere mælk der er, jo hurtigere vil den flyde til hende. Hvis din datter har tendens til at sove meget længe af gangen på et tidspunkt af døgnet, så kan du derfor forsøge at malke ud her en ekstra gang og på den måde få stimuleret lidt ekstra uden at det behøver ødelægge hende rytme. Med mindre hun sover meget længe i dagtimerne og derfor selv bør vækkes og komme til brystet :o)

Tilsidst har du ret i at ...

Annonce

... det også kan handle om hendes alder og således en fase hun skal igennem. De fleste børn har omkring 5 ugers alderen et appetitspring. Det betyder at de her er så store at de skal have mælkemængden sat ekstra op. Det samme ses ved ca 12 uger - så er du forberedt:o) Netop ved at ligge uroligt ved brystet, græde mere, generelt virke mere urolige og utilfredse, så bliver barnet lagt hyppigere til og derved øges mælkemængden. Det betyder altså at hvis din datter i denne periode måske vil die hyppigere end hver 3 time, så skal hun altså have lov til det. Ofte tager det kun 1½-2 døgn, så er mælkemængden øget og barnet falder atter til ro.

Du skal naturligvis også vide at der er mange ting at gøre i forhold til amning, øgning af mælkemængde osv. Man kan få medicinsk behandling og ammestillinger, ammefrekvens og lignende spiller ind, så jeg synes ikke du skal opgive endnu. Jeg fornemmer jo at du meget gerne vil amme og derfor skal du naturligvis også give det hvad du kan holde til. Men lyt til dig selv og din datter og vurder hele tiden, hvad der er bedst for jer begge. Det er godt at amme, men det skal ikke være amning for enhver pris - I skal begge trives med det og der skal to til at få amningen til at fungere :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg vil give dig al den støtte du har behov for, for at få amningen til at fungere - du kunne evt. også købe en bog om amning ... :o) men jeg vil også støtte dig, hvis du ender med at tage beslutningen om at stoppe. Som du selv skriver har det allerede været en sej kamp og det kræver rigtig meget overskud. Derfor må man hele tiden prøve at vurdere, hvornår kampen er slut og man i stedet skal give en flaske og den ro, der så måske følger med ... Det er dog min erfaring at hvis man har forsøgt alle muligheder før man når dertil, så vil de fleste også har lettere ved at acceptere, hvis amningen trods kamp ikke lykkes.

Det er helt vildt flot at du fortsat holder ved, det er super at du har fået din datter til at spise ved brystet uden brik - der er således fremskridt og noget at kæmpe for lidt endnu.

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år