Svar: Turbo-amning
14. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Det lyder, som du selv siger, umiddelbart som om at du har mælk nok og at din nedløbsrefleks går fint i gang, så mælken flyder let til din datter. Hendes protest starter først, når hun skal til at arbejde lidt mere for sagen og der kan naturligvis godt være en sammenhæng mellem at hun en gang imellem suppleres med flasken, hvor mælken flyder i en ensartet strøm hele tiden.
Det er fint at forsøge at lægge hende til modsatte bryst for på den måde at holde hende i gang ved brystet, men på sigt skal hun jo gerne spise længerevarende ved det ene bryst inden hun skiftes over til det andet ..:o) Prøv derfor om du kan lægge hende til samme bryst igen, men i tvillinge stilling, når hun efter 5 minutter slipper.
Nogle børn protesterer også overfor brystet fordi de føler det som et pres. Det kan ske, hvis man f.eks. har haft mange ammeproblemer og barnet har haft svært ved at holde vacuum ved brystet og derfor er 'blevet holdt' for tæt til brystet, eller hvis man som mor holder sine hænder ved barnets baghoved, når barnet ligger ved brystet. Det kan her være en rigtig god idé at amme liggende, fordi barnet når man ligger sammen i dobbeltsengen, slipper for at blive presset til brystet og kommer ud af favn.
Ud over skift af ammestillinger, så kan du også forsøge at have en lille 5 ml sprøjte klar ved din datters mund og så dryppe lidt mælk i mundvigene på hende, når hun slipper brystet. På den måde mærker hun at der er noget at komme efter og vil således måske bedre acceptere at tage fat igen. Du kan således lokke hende med lidt mælk i mundvigene imens hun ligger tæt ved brystet.
Derudover kan det nogle gange hjælpe at forsøge at øge mælkevolumen lidt, fordi at jo mere mælk der er, jo hurtigere vil den flyde til hende. Hvis din datter har tendens til at sove meget længe af gangen på et tidspunkt af døgnet, så kan du derfor forsøge at malke ud her en ekstra gang og på den måde få stimuleret lidt ekstra uden at det behøver ødelægge hende rytme. Med mindre hun sover meget længe i dagtimerne og derfor selv bør vækkes og komme til brystet :o)
Tilsidst har du ret i at det også kan handle om hendes alder og således en fase hun skal igennem. De fleste børn har omkring 5 ugers alderen et appetitspring. Det betyder at de her er så store at de skal have mælkemængden sat ekstra op. Det samme ses ved ca 12 uger - så er du forberedt:o) Netop ved at ligge uroligt ved brystet, græde mere, generelt virke mere urolige og utilfredse, så bliver barnet lagt hyppigere til og derved øges mælkemængden. Det betyder altså at hvis din datter i denne periode måske vil die hyppigere end hver 3 time, så skal hun altså have lov til det. Ofte tager det kun 1½-2 døgn, så er mælkemængden øget og barnet falder atter til ro.
Du skal naturligvis også vide at der er mange ting at gøre i forhold til amning, øgning af mælkemængde osv. Man kan få medicinsk behandling og ammestillinger, ammefrekvens og lignende spiller ind, så jeg synes ikke du skal opgive endnu. Jeg fornemmer jo at du meget gerne vil amme og derfor skal du naturligvis også give det hvad du kan holde til. Men lyt til dig selv og din datter og vurder hele tiden, hvad der er bedst for jer begge. Det er godt at amme, men det skal ikke være amning for enhver pris - I skal begge trives med det og der skal to til at få amningen til at fungere :o)
Jeg vil give dig al den støtte du har behov for, for at få amningen til at fungere - du kunne evt. også købe en bog om amning ... :o) men jeg vil også støtte dig, hvis du ender med at tage beslutningen om at stoppe. Som du selv skriver har det allerede været en sej kamp og det kræver rigtig meget overskud. Derfor må man hele tiden prøve at vurdere, hvornår kampen er slut og man i stedet skal give en flaske og den ro, der så måske følger med ... Det er dog min erfaring at hvis man har forsøgt alle muligheder før man når dertil, så vil de fleste også har lettere ved at acceptere, hvis amningen trods kamp ikke lykkes.
Det er helt vildt flot at du fortsat holder ved, det er super at du har fået din datter til at spise ved brystet uden brik - der er således fremskridt og noget at kæmpe for lidt endnu.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske