Brev:
Turbo-amning
14. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Turbo-amning
Kære Helen
Håber, du har nydt ferien!
Jeg har skrevet til dig før ang. min datter og hendes behov for mad/søvn og fik brugbart svar, så nu skriver jeg igen ;-)
Det viste sig ved 5-ugers undersøgelsen, at min datter ikke tog nok på i vægt, og vi blev derfor indlagt - dog kun ganske kortvarigt - på børneafdelingen, så de kunne kontrollere, hvad der evt. var galt, hvor meget hun spiste etc. Konklusionen var, at hun sandsynligvis har ”sovet et måltid om dagen væk”, så vi fik besked på at amme hende hver tredje time, og det har vi så gjort siden (2 uger).
Jeg har ammet med brik indtil for nylig - faktisk begyndte jeg at amme uden brik fra det ene bryst på sygehuset og har for et par dage siden ”smidt brikken” på det andet bryst også. Det er jo alt sammen meget godt, og jeg troede, at jeg nu endelig var kommet over alle amme-forhindringerne, og det skulle til at være lettere nu, men, men, men…
Nu er min datter så begyndt at gå helt bananas ved brystet efter blot 5 minutters amning. Hun slipper, klynker, tager fat, slipper, klynker, tager fat osv. - indtil hun bliver helt ulykkelig, græder og må trøstes med en sut. Jeg kan godt lokke hende til at tage fra det andet bryst i ca. 5 minutter, hvorefter samme reaktion kommer. Det har ikke umiddelbart nogen effekt at forsøge at ”snyde” hende ved at lægge hende til i tvillingestilling, det er snarere som om, hun bliver mopset over, at mælken efter de 5 minutter flyder langsommere. I starten kommer det meget hurtigt, og hun nærmest kløjes i det, derfor kommer jeg til denne konklusion.
Min mand giver hende en flaske med min mælk i om natten (mellem 80 og 100 ml.), som jeg uden problemer malker ud om morgenen. Kan det være denne ene flaske om dagen, der nu har fået hende til at afvise brystet, når mælken ikke løber hurtigt nok? Eller er det måske bare en fase, hun skal igennem?
Jeg er efterhånden temmelig frustreret over det ammeri… Synes, jeg har kæmpet en sej kamp og været meget tålmodig i forhold til at få det startet op, så jeg kan næsten ikke bære, hvis jeg skal stoppe nu. Specielt ikke, da jeg tilsyneladende har mælk nok.
Nu må vi selvfølgelig se, om hun bliver ved med at tage på, som hun har gjort, siden vi begyndte at amme hver tredje time døgnet igennem, men jeg aner altså snart ikke mine levende råd… Håber, du har gode forslag/råd at give!
På forhånd tak!