Turbo-amning

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Turbo-amning

Kære Helen

Håber, du har nydt ferien!

Jeg har skrevet til dig før ang. min datter og hendes behov for mad/søvn og fik brugbart svar, så nu skriver jeg igen ;-)

Det viste sig ved 5-ugers undersøgelsen, at min datter ikke tog nok på i vægt, og vi blev derfor indlagt - dog kun ganske kortvarigt - på børneafdelingen, så de kunne kontrollere, hvad der evt. var galt, hvor meget hun spiste etc. Konklusionen var, at hun sandsynligvis har ”sovet et måltid om dagen væk”, så vi fik besked på at amme hende hver tredje time, og det har vi så gjort siden (2 uger).

Jeg har ammet med brik indtil for nylig - faktisk begyndte jeg at amme uden brik fra det ene bryst på sygehuset og har for et par dage siden ”smidt brikken” på det andet bryst også. Det er jo alt sammen meget godt, og jeg troede, at jeg nu endelig var kommet over alle amme-forhindringerne, og det skulle til at være lettere nu, men, men, men…

Nu er min datter så begyndt at gå helt bananas ved brystet efter blot 5 minutters amning. Hun slipper, klynker, tager fat, slipper, klynker, tager fat osv. - indtil hun bliver helt ulykkelig, græder og må trøstes med en sut. Jeg kan godt lokke hende til at tage fra ...

Annonce

... det andet bryst i ca. 5 minutter, hvorefter samme reaktion kommer. Det har ikke umiddelbart nogen effekt at forsøge at ”snyde” hende ved at lægge hende til i tvillingestilling, det er snarere som om, hun bliver mopset over, at mælken efter de 5 minutter flyder langsommere. I starten kommer det meget hurtigt, og hun nærmest kløjes i det, derfor kommer jeg til denne konklusion.

Min mand giver hende en flaske med min mælk i om natten (mellem 80 og 100 ml.), som jeg uden problemer malker ud om morgenen. Kan det være denne ene flaske om dagen, der nu har fået hende til at afvise brystet, når mælken ikke løber hurtigt nok? Eller er det måske bare en fase, hun skal igennem?

Jeg er efterhånden temmelig frustreret over det ammeri… Synes, jeg har kæmpet en sej kamp og været meget tålmodig i forhold til at få det startet op, så jeg kan næsten ikke bære, hvis jeg skal stoppe nu. Specielt ikke, da jeg tilsyneladende har mælk nok.

Nu må vi selvfølgelig se, om hun bliver ved med at tage på, som hun har gjort, siden vi begyndte at amme hver tredje time døgnet igennem, men jeg aner altså snart ikke mine levende råd… Håber, du har gode forslag/råd at give!

På forhånd tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder