Vågner meget tidligt og mælkeallergi

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vågner meget tidligt og mælkeallergi

Hej Helen.

Herhjemme går det efter isatte dræn og afskaffelse af natamning (bliver kun ammet eftermiddag nu - fylder 1 år i næste uge) godt med at sove.....indtil om morgenen.

Milla bliver puttet og sover ret præcist ved 20.00 tiden hver aften. Engang imellem vågner hun en gang eller 2 om natten, men ellers sover hun igennem til mellem 0430 og 0500. Hun er så til gengæld begyndt ikke at kunne sove videre herefter. Det har stået på de sidste 3 uger nu, at hun på ingen måde er til at få til at sove igen uanset hvad vi prøver.

Vi kan ikke lade hende ligge, for så græder hun. Vi tager hende ikke ind til os, for hvis vi skal "ignorere" hende derinde, kravler hun rundt og vil kunne falde ud af dobbeltsengen. Vi har både forsøgt at få hende til at sove videre i egen seng og tage hende op på armen og ingenting virker.

I det meste af de sidste 3 uger har vi lagt os med hende på en 3/4 madras på gulvet på hendes værelse når hun er vågnet ml. 0430-0500, men heller ikke her med tryghed kan vi få hende til at sove videre. Mens vi forsøger at få hende til at sove græder hun og lader vi hende være leger hun bare, og slæber legetøjet hen i hovedet på os. Kan godt finde på at græde over at vi lader som om vi ligger og sover, men vi synes jo vi skal forsøge at vise hende at man sover på dette tidspunkt.

Det er hårdt, hvis det skal være reglen at stå op så tidligt hver dag - også for hende. . . Når hun står op der, får hun en formiddagslur ved 08.00 tiden (både hjemme og i dagplejen) - hun sover der i ½-1 time. Så sover hun igen ved 1200-1230 tiden og det er alt fra 1 t + 45 min. til 3 timer og 15 min,. og så er hun igen vågen indtil 2000 hvor hun bliver puttet.

Hun får føraftensmad kl. 1700 (majs el.l.) og aftensamad som os kl. 1800. Kl. 1930 får hun havregrød og så en lille flaske med nutramigen inden hun får børstet tænder og bliver lagt i seng. Flasken er fordi vi ikke har kunnet få nutramigen i hende og hun er nu begyndt at tage den, hvilket er nødvendigt pga hendes mælkeallergi, På baggrund af ovenstående burde hun være mæt nok til at kunne sove til i hvert fald ved 0530-0600 tiden skulle jeg mene!?!?!?! - Vi har prøvet at tilbyde hende vand om natten/morgenen, men det næger hun. Det har været faren der har været på den sidste månedstid, idet hun skulle vænnes fra natamning, og det accepterer hun fint nu, så nu kan vi begge putte med hende uden hun tigger om bryst.

Har du et foreslag til hvad vi kan gøre? - Jeg vil egentlig gerne at hun kan blive i sin egen seng frem for at vi skal ...

Annonce

... putte med hende på madrassen på gulvet fra kl. 0430-0500, også fordi hun her kan se alt sit legetøj, men de gange jeg har forsøgt at lade hende blive i egen seng, græder hun løs, uanset om jeg sidder ved siden af eller ej. Det er ikke fordi hun ikke må græde, men synes ikke hun skal græde 1 time i træk uanset at jeg er der. Men det er måske det der skal til? - At jeg er der, men hun får lov at blive i sin seng selvom hun græder løs???

Et andet spørgsmål er i forhold til mælkeallergien. Vores børnelæge (som nu har ferie i 1 måned) sagde for ca. 3 måneder siden, at så længe jeg bare ammede 1 gang dagligt og hun fik et kalktilskud på 400 mg. dagligt, så var det ikke noget problem at hun ikke fik mælk, for så var hun dækket fuldt ind.

Jeg har selv ikke forstand på kost i den forstand, men spurgte om der ikke var andet hun kunne komme til at mangle uden mælken? - Hun sagde, at bare jeg puttede lidt ekstra fedtstof i maden, så var alt fint.

Jeg er dog nu blevet gjort opmærksom på, at hun jo på den måde ikke får protein nok, og heller ikke fedt nok, og det gør mig ked af det, at jeg ikke har opfyldt hendes behov i de sidste måneder, selvom jeg troede jeg havde garderet mig. Derfor har vi nu forsøgt med nutramigen igen, og det ser ud til at lykkes i hvert fald at få 200 ml. i hende om dagen. (lige pt er der lidt sukker i, blot indtil hun vænner sig til smagen. - har kun prøvet 3 dage indtil nu). Men hvis vi ikke kan få andet end 200 ml. i hende er jeg bange for, at hun stadig ikke er dækket fuldt ind.

Jeg mangler virkelig hjælp til, hvordan jeg kan strikke det hele sammen til at hun får, hvad hun skal have..... Vil jo gerne gøre det så godt. Hun er begyndt at være bedre til at spise kød, og elsker hakket svinekød, men det er jo ikke nok. ...

Et sidste spørgsmål er i forhold til havremælk/risdrik-. Idet hun ikke har fået mælk, har vi brugt havredrik i madlavningen, hvor man ellers ville bruge mælk. Jeg har dog nu fået at vide, at det må man ikke før barnet er 3 år. Nu føler jeg jo så igen jag har "skadet" mit barn ved at give hende det. Hun har fået det istedet for mælk i kartoffelmos og så har hun fået (lidt) i sin havregrød, som ellers kun er tilberedt på gryn og vand) og så istedet for mælk i sovs, så hun har altså fået det i små mængder, men har det skadet hende (ved det er noget med hjernen og beriget calcium blandt andet der kan være problemet).... Føler mig altså virkelig i vildrede i forhold til hendes kost nu. . . .

Håber du kan hjælpe. God sommer.

Med venlig hilsen
Lene!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder