Svar: Baby urolig på grund af for lidt mad?

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kristine

Tillykke med den lille dreng:o)

Jeg kan godt forstå at du er usikker på amningen. Det er frustrerende, når man ikke helt fornemmer hvorvidt der er mælk nok. Du har naturligvis ret i at, hvis man giver flaske, så ved man præcist hvad barnet har fået og det kan gøre det lidt lettere at tyde barnets signaler - græder han fordi han er sulten, har han ondt i maven, skal han skiftes eller bare holdes om ...?

Det er fint at din dreng har taget 200g på om ugen. Det er en fin vægtøgning og helt efter bogen, men ikke en voldsom vægtøgning og du skal umiddelbart ikke være bange for at overfodre ham.

Det er korrekt at jo hyppigere du lægger til brystet jo mere mælk vil du producere. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det har også betydning for mælkedannelsen at amme om natten, ligesom det også kan betyde noget at malke ud. Man kan dog ikke stimulere brystet med en brystpumpen, på samme måde som barnet kan, men det kan være udmærket til at øge mælkemængden. Hvis man tilmed kan malke ud på begge bryster samtidig, så kan det også være meget effektivt. Det kan være ved at amme fra den ene side og pumpe ud fra modsatte side samtidig.

Du skal være opmærksom på din ammerytme, det vil sige at når du ammer ham om dagen, så vil det være rigtig godt, at du starter med at amme fra det ene bryst, ladet ham spise godt og effektivt der, sørge for at holde ham igang osv. og når han så er færdig på den side, så skifter du ham. At blive lagt på puslebordet, få bleen og tøjet af, bøvse lidt osv. vil gøre at han bagefter kan spise effektivt af modsatte bryst og først derefter er han så klar til at blive puttet. På den måde kan du også stimulere begge sider ved hver amning og således sikre ham lidt ekstra mælk.

Hvis han herefter fortsat virker søgende og til at have behov for mere mælk, smasker, virrer med hovedet, græder, kigger på dig med store øjne osv. så vil det være ganske fornuftigt at supplere ham med lidt udmalket modermælk eller mme af flaske. At give ham 25 ml er ikke ret meget og du må gerne give ham den mængde du fornemmer der skal til for at han falder til ro og kan sove mæt og godt.

Du skal med en vægt på 3800g regne med at hans døgnbehov er ca 650ml, fordel på 6-8 måltider, så vil han have behov for at spise mellem 80-110ml hver gang. Hvis han således spiser 25 ml af en flaske bagefter og falder mæt og roligt i søvn, så lyder det således som om at det ikke er mælk han mangler - hvorimod, hvis han kan sluge 50-75ml, så lyder det som om at der er tale om at han har behov for mere mad. Det er måske en 'målestok' du kan bruge.

Der er ikke noget i vejen for at supplere ham med mme eller udmalket modermælk, da det er vigtigt for hans trivsel og da det giver dig ro. Du har naturligvis ret i at jo mere du stresser, jo mere påvirker det også din mælkemængde i negativ retning og derfor er det vigtigt at du føler dig tryg og rolig og hvis et supplement med mme kan gøre dig det, så er det helt fint :o)

Når din dreng trives med amning, så skal du kunne mærke og fornemme følgende:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Du mærker det fint om natten, men også i løbet af dagen skal du kunne fornemme at brysterne er tunge og at brystet er mere blødt og eftergiveligt, når dit barn har spist hos dig. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er større først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han ...

Annonce

... spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.

Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er ældre inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Han har ikke svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne mere.

Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg håber at disse ting vil hjælpe dig til at se om din dreng trives med amning og hvorvidt supplement med flaske eller øgning af mælkemængde er nødvendigt.

For at vende tilbage til det med overfodring, så vil han her sandsynligvis begynde at gylpe meget og du vil også kunne se det på hans vægtøgning. Der er dog intet der tyder på at din dreng bliver overfodret på nuværende tidspunkt eller at der er stor risiko for dette lige nu:o)

Med hensyn til at springe en amning over for at spare mælken sammen så kan man desværre ikke bruge dette princip. Det virker et par gange, men derefter vil din krop begynde at producere mindre mælk, fordi brysterne indstiller sig på at han ikke har behov for den amning, som du springer over. Det vil altså få mælkemængden til at dale, hvis du erstatter en amning med flaske. Derfor er det bedste du kan gøre at supplere - altså starte med at lægge til brystet, så han får stimuleret dig og så derefter tilbyde ham flaske, hvis han har behov for ekstra.

Hvis du har ammet og ammet og ammet og føler dig fuldstændig tørlagt og har brug for at sove, så vil det naturligvis være helt okay at far tager over og giver flaske, så du kan få hvilet dig. Hvile er som sagt også vigtigt for mælkeproduktionen.

Med hensyn til at stoppe amning fuldt og overgå helt til flaske, så synes jeg umiddelbart at dette vil være synd på nuværende tidspunkt. Du har jo tilsyneladende mælk nok og din dreng trives umiddelbart med dette, så i stedet for at stoppe helt, hvorfor så ikke gøre begge dele, give både bryst og flaske? Det kan godt være at du ikke kan fortsætte med dette længe og han til sidst vil forestrække flasken, men så har du ammet, så længe du kunne ... Det kan også være at det vil give dig en ro at supplere - lade ham spise det ved brystet han vil have og så give lidt ekstra og i takt med at du finder roen med dette, så begynder du måske at producere mere mælk til ham. Nogle gange vil det således kun være nødvendigt at supplere med en flaske om aftenen ... tingene kan ændre sig hele tiden og han er stadig ikke så gammel, så jeg synes du skal give det en chance. Går det så ikke, så er det fint nok og du kan overgå helt til flaske :o)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre