Baby urolig på grund af for lidt mad?

14. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Baby urolig på grund af for lidt mad?

Hej Helen

Jeg har en dejlig dreng på 4 uger i dag d.14.7-2008. Han er umiddelbart sund og rask og vejer ca 3800. Ved fødslen vejede han 3010, men var også født 14 dage før termin. Jeg har ammet ham fuldt ud indtil for lidt under en uge siden.

For en uge siden startede det nemlig med at han sidst på eftermiddagen og først på aftenen blev ret utilfreds. Når jeg gav ham mad var det som om han ikke var mæt og suttede også kun 10min ca på hvert bryst. Mine bryster virkede heller ikke rigtig fyldte, men det er jo svært at sige eftersom man ikke aner hvor meget der reelt kommer ud.

Han kunne godt virke mæt lige først, men efter ti min blev han så utilfreds igen og endte med at græde og søge febrilsk med munden efter mad samtidig med han var ved at spise sine egne hænder. Vi prøvede med sutten, trøst, bleskift og ALT hvad der står i bøgerne, men han forblev utilfreds og ked. Det endte for det meste med at jeg ammede ham igen, men der var ikke ret meget mælk at komme efter. Tilsidst efter lang tid faldt han så i søvn, men havde så også spist over en lang periode. Han sover generelt fint om natten, sådan 3-4 timer og 2-3 timer sidst på natten/morgen. Men om natten har jeg også masser af mælk at give ham og kan godt amme i 45min.

Min egen sundhedsplejerske er på ferie, så jeg har snakket med en SP i telefonen et par gange og hun foreslog at jeg skulle lægge mig i sengen en hel dag og slappe af og bare amme og amme for at få mælkeproduktionen op. Det gjorde jeg så, men det er svært at slappe af når man har en urolig dreng og er alene hjemme. Jeg synes i hvert fald ikke det har hjulpet. Den ene aften blev det så slemt med ham at min kæreste kørte efter MME. Vi gav ham en lille smule ca 25-30ml og så faldt han nogenlunde til ro (jeg turde ikke give ham for meget)

Jeg var til åbent hus for 6 dage siden, altså da han var 3 uger og forklarede om problemet. Sundhedsplejersken sagde at eftersom han havde taget så fint på, var det ikke mad han manglede og hun gav os nogle stillinger vi kunne lægge ham i hvis han havde ondt i maven. Det kan jeg også godt se, men jeg var så fortvivlet over hvad det så kunne være. Han har døjet med lidt luft i maven, og han prutter om natten, men det virker ikke som om at det er mavekneb der er ...

Annonce

... problemet. Han presser da engang imellem, men han laver hverken flitsbue eller krummer sig sammen. Kun når han bliver rigtig gal fordi han ikke får mad.

De sidste to dage har jeg haft problemer med mælk det meste af dagen, og har derfor valgt at give ham 25ml MME efter amning, når jeg har følt at han har været mere sulten. Det virker som om at det hjælper fordi han er meget mere rolig og kan ligge og kigge og slappe af en time inden jeg får ham til at sove. Han har nok fået omkring 50-70ml i døgnet.

Jeg har prøvet at amme og amme for at få mere mælk, jeg har malket ud om natten hvor der er rigtig meget mælk og jeg sørger for at få væske osv. Men det hjælper bare ikke rigtig. Jeg bekymrer mig en del og måske er det derfor at min mælkeproduktion er for dårlig. I de 2 første uger var det intet problem, men det er som om at det langsomt er blevet værre.

Jeg har overvejet om det er et appetitspring, og derfor ammede jeg også bare hele tiden da det hele startede, men jeg synes som sagt ikke det hjælper og jeg fik rigtig rigtig ondt i mine bryster til sidst.

Mine spørgsmål til dig er:

- Er det en meget skidt løsning at supplere med MME? Jeg vil jo gerne amme fuldt ud, men samtidig stresser det mig enormt meget ikke at have mælk nok, og jeg slapper lidt mere af når jeg ved at jeg altid kan supplere med MME.

- Jeg er jo også bange for at overfodre drengen. Han gylper aldrig, heller ikke når han har fået MME men han har måske lidt mere afføring. Hvordan kan jeg bedst se om jeg overfodrer ham?

- Ville det være smartere af mig at springe en amning over og udelukkende give ham MME ved et måltid, så den næste amning bliver tilstrækkelig?

Jeg har seriøst overvejet at droppe amningen, da jeg er så nervøs for om han får den mængde mad han skal. Vil jo nødig overfodre ham, eller give ham for lidt. Jeg ved godt at han ikke får for lidt ifølge hans vægt stigning, men han virker bare ikke mæt når jeg har ammet. Jeg kunne også godt tænke mig at vide om det kan skyldes noget andet at han græder og er utilfreds. Det ville jo være nemmere for mig at finde ud af hvis jeg vidste præcist hvor meget han spiser og hvornår han burde være mæt.

Jeg håber du kan hjælpe mig og hitte rede i mit lange brev.
På forhånd tak!!

Hilsen Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer