Svar: Amning og mere end et glas vin
17. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Den nyeste forskning viser at når man som mor drikker alkohol, så vil der være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Det er dog samtidig sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også. Der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.
Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle og hvorvidt man kan drikke vin, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas.
Alkohol optages i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen og man kan få minutter efter indtagelse måle alkohol i blodet. Spiser man fedtholdig mad sammen med alkohol, vil optagelsen af alkohol i blodet blive forsinket, forbrændingen er dog nogenlunde konstant ...
Hvis du ammer din datter inden du tager i byen og ikke indtager mere end et enkelt glas vin eller en øl, så vil det normalt ikke være problematisk at amme, hvis du lægger til 4-6 timer senere, når du er hjemme igen. Du skal dog være sikker på at du ikke indtager mere alkohol end du kan nå at forbrænde det, inden du skal amme igen. Du kan normalt ikke gøre noget for at fremskynde forbrændingen og jeg mener at man normalt siger at det tager ca 2 timer for kvinder at forbrænde et glas vin...
Har du fornemmelse af at du har promiller i blodet, når din datter atter har behov for amning/mælk, så er det ikke tilrådeligt at du lægger til. I stedet må du så malke ud og kassere din mælk og tilbyde din datter modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.
Med hensyn til udmalkning, så skal du malke ud så længe mælken flyder let. Når brystpumpen begynder at hive meget i brystet og du fornemmer at der skal arbejdes meget for at få mælken ud, så er brystet ved at være det man kalder for tømt.
Læs i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i artikelsamlingen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske