Svar: Ammestop eller langtidsamning
15. juni 2008
Alder:
18 mdr.
Kære MJ
Jeg må indrømme at jeg bliver lidt forvirret, når jeg læser dit brev, for jeg kan ikke rigtigt finde ud af om du ønsker at stoppe med at amme eller om du egentlig gerne vil fortsætte. Jeg kan heller ikke rigtigt finde ud af dine bevæggrunde til at ville det ene eller det andet ... måske kan du heller ikke selv det og det er derfor du skriver, så derfor vil jeg give dig lidt tanker med på vejen:o)
Du fortæller at din datter, omend lidt modstræbende, faktisk accepterer at hun en gang imellem må undvære brystet. Dette lyder helt okay og det er helt relevant at du tilbyder hende et alternativ, da hun i kraft af sin alder har behov for anden næring end mælken kan give hende og derfor er det vigtigt at du holder igen og tilbyder noget andet og mere sufficient.
Du har valgt at bibeholde amningen inden middagslur og putning om aftenen og det lyder som om at du faktisk føler dette virker godt og jer begge og at du egentlig har det godt med det. Det lyder ikke som om at disse amninger påvirker din datters madindtag og det som umiddelbart er din største overvejelse og bekymring er hvordan hun skal lære at sove i vuggestuen.
Det er dog sådan at det plejer at gå helt af sig selv, når mor ikke er der og brystet er udelukket, når hele situationen er en anden, så accepterer barnet ofte den nye måde at blive puttet på - det er jo sådan det skal være der. Det ville derfor ikke undre mig at din datter i vuggestuen sagtens kan sove uden mor eller bryst ... og det er derfor ikke det der skal være årsagen til at du vil stoppe nu.
Hvorvidt det bliver lettere jo ældre hun bliver, afhænger helt af hvor høj en alder I når op i. På et tidspunkt vil du jo kunne forklare hende at hun gerne må få bryst, men kun om aftenen når hun skal sove og vil således kunne lave aftaler derom ... På et tidspunkt bliver hun nok også så gammel at hun selv siger fra - det kan dog godt tage mange år og ønsker du at stoppe amning inden hun bliver 4, så vil det nok være en meget god idé at du overvejer, hvornår det så skal være og at du er den der tager beslutningen derom .. men et eller andet sted så ved ingen jo hvad tiden vil bringe og meget kan ændre sig.
Der er sandsynligvis ikke tvivl om at din datters opvågning tidlig morgen hænger sammen med amning. Hun kommer jo ind til jer og søger brystet for at sove videre - det er måden hun har lært at sove på og hendes system har ligesom indstillet sig på at skulle have mælk/bryst og vågne op der.
Du skriver også: "Jeg tænker det bedste for alle parter vil være helt at stoppe amningen, men synes det er meget svært når jeg ikke kan få hende til at sove ordentligt" og her tænker jeg at hvis du virkelig vil stoppe nu, så er det også bedre at stoppe helt. Amningen er slut, ligesom når en historie slutter og bogen klappes i, eller ligesom når mælkekartonen på bordet er tom - slut - signalere med fagter og gestikuleren at det er slut, der er ikke mere!
Hun lyder frustreret din datter og jeg tror faktisk det frustrerer hende utrolig meget at hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Hun kender jo ikke klokken og kan simpelthen ikke forstå hvorfor hun nogle gang må og hvorfor du andre gange afviser hende. Det er naturligvis synd som du også selv skriver. Og en rigtig god måde at komme fra det kunne udmærket være at tage væk en weekend og lade far overtage pasningen af jeres datter der. Og du kunne som du skriver lave noget med de andre børn.
Det kan være den letteste og mindst frustrerede løsning for jer alle, ingen tvivl om det. Måske mest frustrerende for far, men han må så bevare roen og tilbyde jeres datter en kop mælk, en banan eller bare læse en bog og berolige og betrygge hende i at hun sagens kan sove ved dette. Han kan give hende masser af nærhed og fysisk kontakt og som i vuggestuen vil hun sandsynligvis ret hurtigt acceptere at situationen er sådan, simpelthen fordi alt andet er udelukket ...
Normalt siger man at det tager 3 dage, så vil man kunne mærke en ændring. Ikke at din datter ikke vil forsøge og søge brystet, men hun vil lettere acceptere at det er slut og vil være lettere at aflede - men det kræver fuld stop og ikke at du nogle gange tillader amning og andre gange ikke gør.
Mit råd til dig er altså at du overvejer meget nøje, hvor længe du gerne vil amme og gennemtænker, hvad I alle har det bedst med ... Det er min helt klare fornemmelse at du ikke har taget beslutningen endnu og det er kun dig, der kan mærke hvornår det er slut. Jeg får også en tanke om at du måske nyder amningen ekstra meget denne gang fordi det måske er sidste gang? Det er jo reelt nok, hvis du har det sådan, du skal bare hele tiden medtænke hvornår det er dit behov og hvornår det er din datters behov ...
Hvad er det hun signalerer - behov for mælk, tryghed, nærhed, ro, mærke nært bånd med mor osv. eller er det frustration over at hun nogle gange må og andre gange ikke må - det man ikke må er jo naturligt ofte mere spændende og føler hun sig afvist og skubbet fra dig, vil hun naturligt også søge brystet, din nærhed mere, hun vil blive mere pylret, mere omklamrende ...
En masse tanker herfra, som jeg håber hjælper dig videre, som sagt er det dig der kender din datter bedst og derfor ved, hvad der er det rigtige i jeres situation.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske