Kan hun forstå en konsekvens?

15. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

Kan hun forstå en konsekvens?

Kære Helen

Jeg skriver til dig, fordi vi føler at vi i det daglige står i nogle situationer hvor vi bare ikke ved hvad vi skal stille op med vores datter, som er 3 år og 7 måneder.

Det lidt som om hun slet ikke hører hvad vi siger til hende. Jeg ved ikke om man kan sige til hende, hvis ikke du høre efter nu, sker der et eller andet. Problemet er nok bare at jeg ikke er så kreativ til at finde på konsekvenser, når jeg står i situationen. Og kan hun i det hele taget forstå hvis man siger til hende hvis ikke du høre efter sker der et eller andet……..

Jeg kan bedst forklare ved at give et par eksempler. Den anden aften hvor vi sider og spiser aftensmad sider hun og leger med hendes mad, gafler og alt hvad der er omkring, det tager en evighed for hende og spise og hun bruger også pludselig fignerne igen selvom hun sagtens kan spise med gaffel. Vi forsøger at snakke med hende om, hvordan hendes dag har været og hvis hun ellers har noget at fortælle, sådan at hun også får lidt opmærksomhed ved bordet. Og hun ikke føler at snakken foregår hen over hovedet på hende.

Vi siger til hende flere gange at hun skal side stille og spise hendes mad pænt, men der høre hun slet ikke efter og så er det lidt som hun også sidder lidt at smiler at det.

Til sidst endte det med at hun kom ...

Annonce

... i seng, jeg havde sagt til hende flere gange at hvis ikke hun side ordentligt må hun jo i seng.

Men jeg er meget i tvivl om det hjælper hende til at forstå at hun skal høre hvad vi siger. Jeg gik op til hende et par gange og trøstede spurtede om hun forstod hvorfor vi blev sure på hende, hun svarede at det viste hun ikke. Derfor tænker jeg også om hun kan sætte tingene sammen. Jeg ved bare ikke hvad man ellers skal gøre.

Hun har børneastma og en dag hun skulle have hende medicin stod hun og bare og dansede og ville ikke tage hendes medicin ordentligt, hun tog sådan nogle korte pust og drillede rigtig meget. Jeg sagde flere gange at hun skulle stå stille og hjælpe mig med at tage medicinen rigtig. Men hun ville ikke høre hvad jeg sagde.

Jeg er nok en person der er slem til at blive hidsig, men jeg forsøger virkelig og holde mig i ro.

Jeg syntes virkelig at det er en svær tid lige nu. Og det kommer nok også lidt som et chok, fordi hun bare var så nem da hun var yngre.

Jeg håber meget du kan give os nogle redskaber til hvad vi kan sige til hende når hun ikke høre efter. Da vi selv har svært ved at være kreative. Vi vil jo heller ikke være for strenge mod hende, men til gengæld vil jeg også ha en datter der hører hvad jeg siger.

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke