Ammestop eller langtidsamning

15. juni 2008

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Ammestop eller langtidsamning

Kære Helen

Jeg har brug for et godt råd til endeligt ammestop. Min datter runder de 1 1/2 år om 14 dage, og jeg ammer hende stadig et par gange om dagen. Hun har altid været meget ammeglad (har tidligere skrevet til dig), bruger ikke sut og har fundet stor trøst og tryghed ved brystet.

Vi er dog kommet så langt, at hun sover hele natten, og vågner hun, kan hun puttes videre ved rolige putteord. Hun græder dog stadig voldsomt ved selve putningen. Når kl er 4.30, vågner hun - kan ikke umiddelbart beroliges, og kommer over til os i sengen og får en ammetår og sover videre til resten af familien står op.

I løbet af dagen (jeg er stadig hjemme med hende) kan jeg aflede hende fra brystet, men det holder til tider hårdt. Må være kreativ og helst være ude, ikke sætte mig ned osv. Problemet er ved hendes lur om dagen, der har jeg jo i lang tid ammet hende i søvn fordi det virkede, og fordi hun er meget svær at putte ellers. Kører jeg med hende i barnevognen - skriger hun afsindigt i op til en halv time, hvorefter hun alligevel vågner efter max 1 times søvn, uden at være udhvilet - og herefter er hun meget brystsøgende. Derfor har jeg (uhensigtsmæssigt!) ammet hende i søvn indenfor, og er hun efter 1 time vågnet, har hun fået en tår at sove ...

Annonce

... videre på..... På den måde kan hun få et par timers søvn og være udhvilet.

Jeg har også prøvet at putte hende uden amning i sengen, hun græder voldsomt, er frustreret (med rette) og siger nej, nej, nej.... Men hun KAN falde i søvn efter nogen tid, men igen - sover max 1 time, og er ikke udhvilet. Jeg tænker det bedste for alle parter vil være helt at stoppe amningen, men synes det er meget svært når jeg ikke kan få hende til at sove ordentligt ellers og derfor står med et meget "pjevset" barn, der oveni søger brystet, fordi jeg har lært hende det!

I princippet har jeg ikke noget imod at amme hende, men tænker det er mere hensigtsmæssigt for hende at stoppe nu, end når hun starter i vuggestue om ca 3-4 mdr? Og det bliver vel ikke nemmere jo ældre hun bliver????

Ingen af mine andre børn har været så knyttet til brystet, så føler mig lidt på herrens mark, da jeg samtidig har følelsen af at svigte hende, når jeg holder "tæt"! Har overvejet at tage afsted en weekend med de store børn, og lade far tage tørnen et par dage, men igen - ved ikke hvad der for hende er mest humant. I hverdageen er jeg meget alene med alle børnene, så det er ikke her aflastningen er en mulighed.

Tak for dine hidtil gode svar :-)

Med venlig hilsen
MJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin