Brev:
Ammestop eller langtidsamning
15. juni 2008
Alder:
18 mdr.
Ammestop eller langtidsamning
Kære Helen
Jeg har brug for et godt råd til endeligt ammestop. Min datter runder de 1 1/2 år om 14 dage, og jeg ammer hende stadig et par gange om dagen. Hun har altid været meget ammeglad (har tidligere skrevet til dig), bruger ikke sut og har fundet stor trøst og tryghed ved brystet.
Vi er dog kommet så langt, at hun sover hele natten, og vågner hun, kan hun puttes videre ved rolige putteord. Hun græder dog stadig voldsomt ved selve putningen. Når kl er 4.30, vågner hun - kan ikke umiddelbart beroliges, og kommer over til os i sengen og får en ammetår og sover videre til resten af familien står op.
I løbet af dagen (jeg er stadig hjemme med hende) kan jeg aflede hende fra brystet, men det holder til tider hårdt. Må være kreativ og helst være ude, ikke sætte mig ned osv. Problemet er ved hendes lur om dagen, der har jeg jo i lang tid ammet hende i søvn fordi det virkede, og fordi hun er meget svær at putte ellers. Kører jeg med hende i barnevognen - skriger hun afsindigt i op til en halv time, hvorefter hun alligevel vågner efter max 1 times søvn, uden at være udhvilet - og herefter er hun meget brystsøgende. Derfor har jeg (uhensigtsmæssigt!) ammet hende i søvn indenfor, og er hun efter 1 time vågnet, har hun fået en tår at sove videre på..... På den måde kan hun få et par timers søvn og være udhvilet.
Jeg har også prøvet at putte hende uden amning i sengen, hun græder voldsomt, er frustreret (med rette) og siger nej, nej, nej.... Men hun KAN falde i søvn efter nogen tid, men igen - sover max 1 time, og er ikke udhvilet. Jeg tænker det bedste for alle parter vil være helt at stoppe amningen, men synes det er meget svært når jeg ikke kan få hende til at sove ordentligt ellers og derfor står med et meget "pjevset" barn, der oveni søger brystet, fordi jeg har lært hende det!
I princippet har jeg ikke noget imod at amme hende, men tænker det er mere hensigtsmæssigt for hende at stoppe nu, end når hun starter i vuggestue om ca 3-4 mdr? Og det bliver vel ikke nemmere jo ældre hun bliver????
Ingen af mine andre børn har været så knyttet til brystet, så føler mig lidt på herrens mark, da jeg samtidig har følelsen af at svigte hende, når jeg holder "tæt"! Har overvejet at tage afsted en weekend med de store børn, og lade far tage tørnen et par dage, men igen - ved ikke hvad der for hende er mest humant. I hverdageen er jeg meget alene med alle børnene, så det er ikke her aflastningen er en mulighed.
Tak for dine hidtil gode svar :-)
Med venlig hilsen
MJ