Svar: Kamp mellem sult og søvnighed
10. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Lene
Du skal vække Rasmus ved at skifte ham. Start med at amme ham fra det ene bryst og når han så falder hen der, så skifter du ham - lægger ham på puslebordet, får tøjet af, bliver vasket, ren ble på osv. og derefter tilbyder du ham så modsatte bryst.
Nogle gange vil han måske kun tage toppen, andre gange vil han spise mere og atter andre gange kan han ikke have og det er så okay, men det er en god idé at tilbyde ham fra begge sider. Derefter kan han så puttes, evt. med en sut og en sutteklud og så er han fyldt godt op og er parat til at sove et lidt længere stræk.
Med hensyn til om natten, så skal du naturligvis ikke rende op og skifte ham der. Her er det vigtigt at han stille og roligt lærer at om natten sover man og om dagen sker mere aktivitet. Samtidig skal du så også sørge for at lægge ham til brystet hyppigt og hjælpe ham til at spise aktivt om dagen - jo mere han spiser om dagen, jo mindre vil han kunne nøjes med om natten og især om aftenen kan en hyppig amning være en rigtig god idé.
Det er sådan at mælkevolumen er nedsat om aftenen, så den mælk barnet får der er meget koncentreret i forhold til den mælk barnet f.eks. får i løbet af formiddagen. Netop små mængder af den koncentrerede mælk giver barnet en ekstra mæthed, der gør at barnet sover længere om natten - i hvert fald ofte først på natten:o)
Så det er en god idé at skifte ham undervejs i amning i løbet af dagen og derudover forsøge at amme ham så hyppigt om dagen og aftenen som muligt - så er der chance for lidt mere ro om natten.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske