Svar: Pludselig ændret amme- og søvnrytme

5. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Marie

Måske har tingene allerede ændret sig lidt, nu hvor jeg svarer dig? Min umiddelbare tanke er at nemlig at din datter lige nu har det der hedder et appetitspring, hvor hun dier hyppigt ved brystet for at få din mælkeproduktion sat op. Jo hyppigere hun spiser jo mere mælk får hun og jo længere vil hun igen begynde at sove.

Samtidig fortæller du at du ammer hende med brik. For nogle kvinder (og børn) går dette uden problemer og barnet trives med det, for andre er det svært at få amningen til at fungerer helt. Det er sådan at mælken består af flere dele - den første del af din mælk er meget vandholdig og slukker derfor tørsten, den sidste del af mælken er meget fed. Det er den der giver barnet en god mæthedsfornemmelse og det er den der gør at barnet tager godt på, får elastikker om arme, ben, dobbelthage osv.

Det er hårdt arbejde at spise af et bryst og det kræver rigtig meget energi fra barnets side. Nogen sammenligner det med at vi skulle gå op at trapperne til 10. sal - det energiforbrug vi skulle lægge for dagen for at gøre det, det er det energiforbrug et lille barn skal bruge når de skal spise et hovedmåltid ved brystet. Nogle børn har så stort et vacuum og mor så fin en nedløbsrefleks at barnet uden ...

Annonce

... problemer kan få den lidt federe mælk ud af brystet - også selvom det er via en brik. Men nogle gange kræver det ekstra meget energi at spise via brikken, så barnet simpelthen bliver for træt inden det når ind til den lidt federe mælk. Det er derfor man ofte anbefaler at forsøge at komme væk fra brikken og få barnet direkte på brystet.

Igen afhænger det jo helt af, hvordan barnet trives med brikken, tager på, spiser osv. Og jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan din datter tager på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er dog vigtigt at du er opmærksom på at lægge hende så meget og længe til brystet som muligt i løbet af dagen, så hun ikke om natten er nødt til at vågne for at indhente hendes behov. Det kan være en fordel at du ammer hende af to omgange, så du starter med at amme fra den ene side, skifter hende og så ammer hende igen. Når du så lægger til 2. gang, så må du vurdere om hun skal til samme bryst igen - evt. i en ny ammestilling eller om du skal tilbyde hende modsatte bryst. Først derefter er hun færdig med at spise.

Jo mere du fylder på hende om dagen, jo længere kan hun sove om natten og det er vigtigt at du hjælper hende med at være vågen og aktiv om dagen og sove om natten.

Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre