Svar: Pludselig ændret amme- og søvnrytme
5. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Marie
Måske har tingene allerede ændret sig lidt, nu hvor jeg svarer dig? Min umiddelbare tanke er at nemlig at din datter lige nu har det der hedder et appetitspring, hvor hun dier hyppigt ved brystet for at få din mælkeproduktion sat op. Jo hyppigere hun spiser jo mere mælk får hun og jo længere vil hun igen begynde at sove.
Samtidig fortæller du at du ammer hende med brik. For nogle kvinder (og børn) går dette uden problemer og barnet trives med det, for andre er det svært at få amningen til at fungerer helt. Det er sådan at mælken består af flere dele - den første del af din mælk er meget vandholdig og slukker derfor tørsten, den sidste del af mælken er meget fed. Det er den der giver barnet en god mæthedsfornemmelse og det er den der gør at barnet tager godt på, får elastikker om arme, ben, dobbelthage osv.
Det er hårdt arbejde at spise af et bryst og det kræver rigtig meget energi fra barnets side. Nogen sammenligner det med at vi skulle gå op at trapperne til 10. sal - det energiforbrug vi skulle lægge for dagen for at gøre det, det er det energiforbrug et lille barn skal bruge når de skal spise et hovedmåltid ved brystet. Nogle børn har så stort et vacuum og mor så fin en nedløbsrefleks at barnet uden problemer kan få den lidt federe mælk ud af brystet - også selvom det er via en brik. Men nogle gange kræver det ekstra meget energi at spise via brikken, så barnet simpelthen bliver for træt inden det når ind til den lidt federe mælk. Det er derfor man ofte anbefaler at forsøge at komme væk fra brikken og få barnet direkte på brystet.
Igen afhænger det jo helt af, hvordan barnet trives med brikken, tager på, spiser osv. Og jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan din datter tager på.
Det er dog vigtigt at du er opmærksom på at lægge hende så meget og længe til brystet som muligt i løbet af dagen, så hun ikke om natten er nødt til at vågne for at indhente hendes behov. Det kan være en fordel at du ammer hende af to omgange, så du starter med at amme fra den ene side, skifter hende og så ammer hende igen. Når du så lægger til 2. gang, så må du vurdere om hun skal til samme bryst igen - evt. i en ny ammestilling eller om du skal tilbyde hende modsatte bryst. Først derefter er hun færdig med at spise.
Jo mere du fylder på hende om dagen, jo længere kan hun sove om natten og det er vigtigt at du hjælper hende med at være vågen og aktiv om dagen og sove om natten.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske