Svar: Appetitspring - 4 mdr.
14. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Sonay
Det er helt normalt at man som mor kan opleve det svært at følge med barnets behov, når barnet bliver 4 måneder. Det er blandt andet derfor mange kvinder begynder at supplere med en flaske til natten i denne alder, eller begynder at introducere skemad.
Før man gør dette, så er det dog en god idé at forsøge at øge mælkemængden for at se om det bare er et øget mælkebehov der er behov for. Og mælkemængden øges ved at man lægger så hyppigt til som muligt. Det vil sige at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det vil også være en rigtig god idé at amme fra begge bryster ved hver amning, således at din datter starter med at blive lagt til den ene side, når hun er færdig der, så skifter du hende og tilbyder så derefter modsatte bryst.
Hvis I skal ud af døren og du ved at der kommer til at gå et par timer inden du kan amme igen, så er det bedre at lægge hende til brystet en ekstra gang inden I går, så hun har fået stimuleret det ekstra fremfor at trække tiden. Samtidig giver det mere mælk at amme aften og nat, fordi du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon. At det især er om aftenen og natten hun søger brystet har derfor en logisk forklaring og det er vigtigt at du lægger hende til her. Prøv dog også med hyppigere amning i løbet af dagen.
Det er helt normalt at dine bryster ikke føles hårde og spændte, som de gjorde i starten. Din mælk tilpasser sig din datters behov, hvis hun får lov til at die når hun har lyst og det regulerer sig ind naturligt. Lige i begyndelsen, når mælken løber til så overproducerer man - din krop vil ligesom være på den sikre side, så den laver lidt ekstra mælk. Samtidig så sker der en irritation af brystvævet, der får brysterne til at blive yderligere hårde - sådan er det ikke når man har ammet i nogle uger - så regulerer det hele sig ind og brystspændingen svinder.
Din datters vægtøgning tyder på at hun får fint med mælk hos dig og jeg synes du skal forsøge med lidt hyppigere amning igen, amme fra begge sider, få ro i løbet af dagen osv. Samtidig skal du også sørge for at få både mad og drikke og du skal prioritere at du også sørger lidt for dig selv, at du når at komme i bad, få mad osv.
Hvis det så ikke hjælper at øge din mælkemængde og du synes det fortsat er et problem aften og nat, så kan du overveje om du skal gå ind og supplere hende med lidt modermælkserstatning eller evt. vælling til natten.
Med hensyn til afføring og prutter, så kan det handle om at der sker nogle enzymændringer i hendes tarme med den alder hun har nu. Hun er stille og roligt ved at vende sig til at skulle have andet end mælk i maven - man kan sige at hendes tarmsystem gør sig parat. Det er rigtig fint. Derudover kan det også handle om hvad du indtager af mad.
Man kan lidt populært sige at du laver mælk af den mad du spiser og det du drikker og man ved at mælken faktisk smager forskelligt alt efter om du f.eks. spiser løg eller fersken. Du kan altså godt via dit indtag af forskellige fødevarer påvirke mælken og derved påvirke hendes afføring og måske også lugten af hendes prutter... så længe hun er upåvirket af det, så er det helt fint og ikke problematisk.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske