Svar: Sover længe mellem måltider, skal han vækkes?

11. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kristine

Det er meget normalt at ammefrekvensen ændrer sig omkring 3 måneders alderen - men jeg synes stadig din dreng er for lille til at sove 8 timer i træk. Han bør med den alder og størrelse han har tilbydes mad mindst 6 gange i døgnet, altså hver 4 time og derfor vil jeg anbefale at du vækker ham, så han ikke sover så længe af gangen uden mælk. 6-8 timer i træk uden mælk er for lang tid... Han er stadig bare et lille myr:o)

Hans døgnbehov er ca en 1/6 af vægten og det vil sige at det stiger lidt hele tiden i takt med at han bliver større og vokser. Da han lige nu vejer omkring 3400g, så vil hans døgnindtag være på mellem 550-600ml. Børn spiser ofte en lille smule mere på flaske ...

Annonce

... end de spiser af brystet, simpelthen fordi mælken af flasken løber lettere ud til dem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er fint at du ammer efter behov og supplere med mme, når du fornemmer at din dreng har behov for det. Du skal være opmærksom på at det er hyppigheden af amning der øger din mælkemængde og at det således giver mere mælk, hvis du ammer hver 2 time i stedet for hver 4 time. Samtidig producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten og du kan derfor øge din mælkemængde ved at tilbyde en ekstra amning eller to sen aften, nat eller tidlig morgen. Endnu en god grund til ikke at lade din dreng sove 6-8 timer i træk om natten...:)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren