Svar: Sover længe mellem måltider, skal han vækkes?
11. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Kristine
Det er meget normalt at ammefrekvensen ændrer sig omkring 3 måneders alderen - men jeg synes stadig din dreng er for lille til at sove 8 timer i træk. Han bør med den alder og størrelse han har tilbydes mad mindst 6 gange i døgnet, altså hver 4 time og derfor vil jeg anbefale at du vækker ham, så han ikke sover så længe af gangen uden mælk. 6-8 timer i træk uden mælk er for lang tid... Han er stadig bare et lille myr:o)
Hans døgnbehov er ca en 1/6 af vægten og det vil sige at det stiger lidt hele tiden i takt med at han bliver større og vokser. Da han lige nu vejer omkring 3400g, så vil hans døgnindtag være på mellem 550-600ml. Børn spiser ofte en lille smule mere på flaske end de spiser af brystet, simpelthen fordi mælken af flasken løber lettere ud til dem.
Det er fint at du ammer efter behov og supplere med mme, når du fornemmer at din dreng har behov for det. Du skal være opmærksom på at det er hyppigheden af amning der øger din mælkemængde og at det således giver mere mælk, hvis du ammer hver 2 time i stedet for hver 4 time. Samtidig producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten og du kan derfor øge din mælkemængde ved at tilbyde en ekstra amning eller to sen aften, nat eller tidlig morgen. Endnu en god grund til ikke at lade din dreng sove 6-8 timer i træk om natten...:)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske