Brev:
Sover længe mellem måltider, skal han vækkes?
11. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Sover længe mellem måltider, skal han vækkes?
Hej Helen.
I disse strejketider, er det lidt ærgerligt, at man ikke lige kan kontakte sin egen sundhedsplejerske, så derfor tyer jeg til dig.
Jeg har en søn på nu 11 uger. Han er født 4 uger for tidligt og var ved fødslen ca. 30% vægthæmmet; han vejede kun knap 1800 gr. Han vejer nu 3400 gr. og er vel i det man vil kalde god trivsel. Han får erstatning som supplement efter hvert måltid, da han ikke er nogen stærk "sutter". Han blev vejet i tirsdag d. 6.5. og havde taget 300 gr. på den forgangne uge, så egentlig burde jeg jo ikke være bekymret.
Men de sidste 3-4 dage, er han gået fra at få 6 måltider i døgnet til kun 4, fordi han er begyndt at sove i meget lange stræk. Fra de ca. 3 1/2 times lure om dagen og 6 om natten, kan han nu godt sove 41/2 time om dagen og 8 timer om natten.
Jeg er nu bekymret for, om han får nok at spise. Han havde lidt forhøjet temp. her til morgen (37,8 grader), men hans almene tilstand virker ikke påvirket. Når han er vågen er han nysgerrig og glad, har våde bleer og afføring. Skal jeg vække ham lidt oftere, eller skal jeg se tiden lidt an? Og hvad ville hans døgnbehov af mælk være, hvis han fik fuld flaske?
Med venlig hilsen
Kristine