Sover længe mellem måltider, skal han vækkes?

11. maj 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Sover længe mellem måltider, skal han vækkes?

Hej Helen.

I disse strejketider, er det lidt ærgerligt, at man ikke lige kan kontakte sin egen sundhedsplejerske, så derfor tyer jeg til dig.

Jeg har en søn på nu 11 uger. Han er født 4 uger for tidligt og var ved fødslen ca. 30% vægthæmmet; han vejede kun knap 1800 gr. Han vejer nu 3400 gr. og er vel i det man vil kalde god trivsel. Han får erstatning som supplement efter hvert måltid, da han ikke er nogen stærk "sutter". Han blev vejet i tirsdag d. 6.5. og havde taget 300 gr. på den forgangne uge, så egentlig burde jeg jo ikke være bekymret.

Men de sidste 3-4 dage, er han gået ...

Annonce

... fra at få 6 måltider i døgnet til kun 4, fordi han er begyndt at sove i meget lange stræk. Fra de ca. 3 1/2 times lure om dagen og 6 om natten, kan han nu godt sove 41/2 time om dagen og 8 timer om natten.

Jeg er nu bekymret for, om han får nok at spise. Han havde lidt forhøjet temp. her til morgen (37,8 grader), men hans almene tilstand virker ikke påvirket. Når han er vågen er han nysgerrig og glad, har våde bleer og afføring. Skal jeg vække ham lidt oftere, eller skal jeg se tiden lidt an? Og hvad ville hans døgnbehov af mælk være, hvis han fik fuld flaske?

Med venlig hilsen
Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder