Brev:
Tør hovedbund og blodsprængte kinder
11. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Tør hovedbund og blodsprængte kinder
Kære Helen
Jeg har to spørgsmål til dig omkring min søn, der nu er tre måneder gammel.
Siden han blev født, har vi været meget omhyggelige med at rede ham for at undgå arp og der har været ganske lidt skæl. De sidste par uger har han dog fået massivt meget skæl, og det er som om, at selv om vi reder håret hver eneste dag, producerer hans hovedbund bare mere og mere skæl og vi er nu bekymrede for, om det vil udvikle sig til decideret arp.
Vi fugter hans hovedbund med lidt vand og reder ham derefter grundigt i alle retninger for at stimulere blodcirkulationen i hovedbunden og samtidig fjerne det døde skæl, der ligger der. Det gør vi hver dag. Kan vi gøre andet eller mere? Jeg har hørt, at man også kunne smøre med olie - ville det hjælpe noget? og i givet fald nogen bestemt type olie? Vi bader to gange om ugen med lidt olie i vandet - har det noget at sige? skal vi undlade at komme olie i vandet?
Så har han også fine små sprængte blodkar på begge kinder. Er det helt naturligt eller tegn på, at vi skal til at smøre hans hud med lidt olie eller creme? Han har ikke været i direkte sollys på noget tidspunkt, men har været ude og oppe af barnevognen inden i skyggen for at "kigge" på verden og vænne sig til udelivet/dagslys.
Mange hilsner
Heidi