Svar: Tør hovedbund og blodsprængte kinder

11. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Heidi

Det er meget normalt at små børn får lidt tør hovedbund. Det kan ses som små hvide tynde skæl og det er ikke det samme som arp. Arp er fede gullige skæl der lægger sig som lidt klistrede flager i hovedbunden.

Med det fine vejr vi har nu, så vil det være godt at lade ham sove uden hue på. Det er vigtigt at der kommer lidt luft til hovedbunden. Derudover tænker jeg at det er fint at vaske hans hår med lidt badeolie, når I bader ham og har det i vandet. I kan dog også bruge en babyshampoo eller mild uparfumeret sæbe.

Badeolien er jo fed og lægger ligesom en hinde i hovedbunden og giver fedtstof ude fra. Det hjælper nogle gange. Men andre gange er det ikke fedt men mere frisk luft der skal til og her kan det i stedet være en fordel at vaske med lidt mild uparfumeret sæbe - massere ...

Annonce

... hovedbunden i cirkelbevægelser med en skumklud og på den måde få sat lidt gang i blodcirkulationen i hovedbunden. Det kan være mere effektivt og rart end at bruge en tættekam.

Med hensyn til lidt olie i badevandet, kan det være rigtig fint, lidt almindelig babybadesæbe kan også være okay. Det afhænger helt af, hvordan I synes jeres drengs hud har det bedst.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

De blodsprængte kinder er ganske givet helt normalt. Mange små børn er jo meget lyse i huden og derfor ses deres små blodkar meget tydeligt visse steder på kroppen. Hvis det ikke er noget lægen eller sundhedsplejersken har kommenteret på, så må I tro på at det er helt normalt. Det bliver sandsynligvis mindre tydeligt i takt med at han bliver ældre og får lidt mere pigment ...

Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin