Svar: Tør hovedbund og blodsprængte kinder
11. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Heidi
Det er meget normalt at små børn får lidt tør hovedbund. Det kan ses som små hvide tynde skæl og det er ikke det samme som arp. Arp er fede gullige skæl der lægger sig som lidt klistrede flager i hovedbunden.
Med det fine vejr vi har nu, så vil det være godt at lade ham sove uden hue på. Det er vigtigt at der kommer lidt luft til hovedbunden. Derudover tænker jeg at det er fint at vaske hans hår med lidt badeolie, når I bader ham og har det i vandet. I kan dog også bruge en babyshampoo eller mild uparfumeret sæbe.
Badeolien er jo fed og lægger ligesom en hinde i hovedbunden og giver fedtstof ude fra. Det hjælper nogle gange. Men andre gange er det ikke fedt men mere frisk luft der skal til og her kan det i stedet være en fordel at vaske med lidt mild uparfumeret sæbe - massere hovedbunden i cirkelbevægelser med en skumklud og på den måde få sat lidt gang i blodcirkulationen i hovedbunden. Det kan være mere effektivt og rart end at bruge en tættekam.
Med hensyn til lidt olie i badevandet, kan det være rigtig fint, lidt almindelig babybadesæbe kan også være okay. Det afhænger helt af, hvordan I synes jeres drengs hud har det bedst.
De blodsprængte kinder er ganske givet helt normalt. Mange små børn er jo meget lyse i huden og derfor ses deres små blodkar meget tydeligt visse steder på kroppen. Hvis det ikke er noget lægen eller sundhedsplejersken har kommenteret på, så må I tro på at det er helt normalt. Det bliver sandsynligvis mindre tydeligt i takt med at han bliver ældre og får lidt mere pigment ...
Håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske