Svar: Udsving i mælkedannelse, ammestrejke mv.

4. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Bibi

Det er helt normalt at der kan være store udsving i mælkeproduktionen. Det afhænger helt at hvor hyppigt og hvor længe din dreng har diet hos dig, hvordan din dag forløber - om du har travlt og stresser rundt eller om du har god tid og slapper af. Det har også noget at sige, hvad tidspunkt på dagen der er tale om, man producerer naturligt mere mælk om natten, da prolaktin niveauet er højere her (mælkeproduktionen styres også af hormoner) og så spiller det også ind, hvorvidt man har en infektion, får brystet tømt osv. osv.

Det er også helt normalt at børn kan blive frustrerede, hvis mælken ikke løber hurtigt nok til, ligesom de kan blive frustrerede, hvis den løber for hurtigt. Hvis mælken løber for stærkt, så må man lade den første mælk sprøjte ud - du kan fange den i en stofble og så lægge til igen bagefter. Det er den vandholdige mælk som kommer først og i stor fart, så det betyder ikke så meget, at barnet ikke lige får det første.

Hvis mælken løber for langsomt til så kan det hjælpe at malke lidt ud, stimulere brystet lidt inden barnet lægges til. Det kan også nogle gange hjælpe at dryppe en lille smule mælk ind i mundvigene af barnet, når han ligger ved brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter og derfor hellere vil tage fat.

Ammestrejke kan opstå langsomt eller akut fra den ene dag til den anden. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.

Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation...

Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor ...

Annonce

... pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.

De kan begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.

Og så kan det faktisk også handle lidt om Tinus' alder og at han måske nu har behov for at spise anderledes. Endten spise hyppigere og mere kortvarigt, fordi mælkemængden skal skrues op, eller man ser også at børn i perioder spiser med længere tid imellem hver amning. Det vigtigste er at han trives og du må et eller andet sted tro på at hvis du lægger til og han har behov, ja så tager han imod og spiser det han har behov for. Du er nødt til at tro på at han som udgangspunkt kan regulere sit behov selv, hvis han tilbydes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I forhold til hans alder og den infektion du har haft i brystet, så lyder det sandsynligt at han lige nu har behov for hyppigere og mere kortvarig amning. Det er helt normalt at mælkemængden nedsættes lidt i forbindelse med infektion og samtidig er han så stor nu at han har behov for at få produktionen sat yderligere op. Netop ved at melde sig hyppigere, producere du mere mælk.

Med hensyn til at sove ude, så lyder det fornuftigt at forsøge med en sommerdyne i stedet for. Når det rigtigt bliver sommer kan han sandsynligvis nøjes med et tæppe... Samtidig tænker jeg også at han ikke længere behøver hue. Det skader ikke hans ører at sove uden hue, når han ligger i læ i sin barnevogn.

Vurder hvor meget du egentlig selv ville have på, hvis du var ham. Prøv at sætte dig i en havestol der, hvor barnevognen står - hvad ville du så have det bedst med - en langærmet bluse og en dyne eller ville du også have en trøje på? Det er sådan du skal prøve at vurdere det og naturligvis tage hensyn til at Tinus ikke bevæger sig når han sover osv.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor