Svar: Udsving i mælkedannelse, ammestrejke mv.
4. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Bibi
Det er helt normalt at der kan være store udsving i mælkeproduktionen. Det afhænger helt at hvor hyppigt og hvor længe din dreng har diet hos dig, hvordan din dag forløber - om du har travlt og stresser rundt eller om du har god tid og slapper af. Det har også noget at sige, hvad tidspunkt på dagen der er tale om, man producerer naturligt mere mælk om natten, da prolaktin niveauet er højere her (mælkeproduktionen styres også af hormoner) og så spiller det også ind, hvorvidt man har en infektion, får brystet tømt osv. osv.
Det er også helt normalt at børn kan blive frustrerede, hvis mælken ikke løber hurtigt nok til, ligesom de kan blive frustrerede, hvis den løber for hurtigt. Hvis mælken løber for stærkt, så må man lade den første mælk sprøjte ud - du kan fange den i en stofble og så lægge til igen bagefter. Det er den vandholdige mælk som kommer først og i stor fart, så det betyder ikke så meget, at barnet ikke lige får det første.
Hvis mælken løber for langsomt til så kan det hjælpe at malke lidt ud, stimulere brystet lidt inden barnet lægges til. Det kan også nogle gange hjælpe at dryppe en lille smule mælk ind i mundvigene af barnet, når han ligger ved brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter og derfor hellere vil tage fat.
Ammestrejke kan opstå langsomt eller akut fra den ene dag til den anden. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.
Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation...
Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.
De kan begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.
Og så kan det faktisk også handle lidt om Tinus' alder og at han måske nu har behov for at spise anderledes. Endten spise hyppigere og mere kortvarigt, fordi mælkemængden skal skrues op, eller man ser også at børn i perioder spiser med længere tid imellem hver amning. Det vigtigste er at han trives og du må et eller andet sted tro på at hvis du lægger til og han har behov, ja så tager han imod og spiser det han har behov for. Du er nødt til at tro på at han som udgangspunkt kan regulere sit behov selv, hvis han tilbydes.
I forhold til hans alder og den infektion du har haft i brystet, så lyder det sandsynligt at han lige nu har behov for hyppigere og mere kortvarig amning. Det er helt normalt at mælkemængden nedsættes lidt i forbindelse med infektion og samtidig er han så stor nu at han har behov for at få produktionen sat yderligere op. Netop ved at melde sig hyppigere, producere du mere mælk.
Med hensyn til at sove ude, så lyder det fornuftigt at forsøge med en sommerdyne i stedet for. Når det rigtigt bliver sommer kan han sandsynligvis nøjes med et tæppe... Samtidig tænker jeg også at han ikke længere behøver hue. Det skader ikke hans ører at sove uden hue, når han ligger i læ i sin barnevogn.
Vurder hvor meget du egentlig selv ville have på, hvis du var ham. Prøv at sætte dig i en havestol der, hvor barnevognen står - hvad ville du så have det bedst med - en langærmet bluse og en dyne eller ville du også have en trøje på? Det er sådan du skal prøve at vurdere det og naturligvis tage hensyn til at Tinus ikke bevæger sig når han sover osv.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske