Udsving i mælkedannelse, ammestrejke mv.

4. maj 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Udsving i mælkedannelse, ammestrejke mv.

Hej Helen.

Tak for dit svar - det er jo stort set det samme som jeg selv er kommet frem til - rart at vide at jeg er på rette spor ;0)

Men siden jeg skrev har jeg observeret følgende:

1. Der er meget store udsving i hvor meget mælk jeg har - er det normalt? Ved godt at hvile og væske er vigtigt, men det er ikke altid jeg kan se nogen sammenhæng. F.eks. for 2 nætter siden vågnede jeg ved 3-4 tiden og min t-shirt, lagen og dyne var gennemblødt af mælk. Og der var selvfølgelig mere end rigeligt til Tinus så det endte med at jeg stod op og malkede lidt ud af det bryst han ikke nåede til. Derimod har der stort set ikke været noget de sidste 2 aftener...

2. Af og til bliver Tinus meget vred når jeg lægger ham til. Først troede jeg at det skyldtes manglende mælk, men nogle gange kan jeg presse mælk ud i en stråle og mener derfor at der er masser af mælk. Andre gange som igår, kan jeg godt mærke at der ikke ligefrem er masser af mælk, men han giver nærmest op inden nedløbsrefleksen er aktiveret. Har selv tænkt om han måske er blevet for "doven" til at tage brystet om aftenen da han jo skal arbejde lidt mere for det der? Skal jeg være nervøs for en begyndende ammestrejke?

3. Når han spiser i løbet af dagen, bliver han meget hurtigt færdig og vil ikke have mere. Det tager ofte kun 5-10 minutter hvor han virkelig spiser effektivt og så bliver han ligesom ...

Annonce

... lidt utålmodig. Samtidig sover han ikke nær så længe af gangen, men spiser istedet flere gange i løbet af dagen. Tidligere sov han gerne 2-3 timer af gangen - nu er det ofte under 1 time. Kan tydeligt mærke at han bliver hurtigere træt igen, så tror ikke det handler om at han har mindre behov for søvn. Har tænkt lidt at han måske savner en mere kølig luft? Han er generelt meget varm og jeg har lidt svært ved at vurdere hvor lidt jeg kan ligge ham med af tøj/dyner osv.

Vi har termometer i vores babyalarm og nu hvor vejret er godt sniger temperaturen sig ofte op på 25 grader inde i barnevognen, selvom jeg stiller den i skyggen. Jeg har taget uldposen ud af vognen og istedet lagt en almindelig dundyne i. Han bliver lagt i hans almindelige tøj - nu oftest noget tyndt bomuld ( har forlængst skiftet de lange uld bodyer med kortærmede bomulds body'er ). Jeg har desuden en tynd elefanthue som jeg ofte prøver at give ham på da jeg jo er lidt bekymret for hans ører, men ender altid med at må tage den af da han bliver drøn varm...

Nogen gode tip? Og hvor meget må jeg lave "gennemtræk" i barnevognen?

Har tænkt at skifte ulddynen i hans "voksi"pose med en sommerdyne - måske det kan hjælpe? Eller tror du stadig det er for varmt?

Barnevognen er en Emmaljunga kombivogn og jeg har ikke lagt ekstra isolering i udover en god madras....

Fortsat god søndag

Bibi & Tinus

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie