Brev:
Udsving i mælkedannelse, ammestrejke mv.
4. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Udsving i mælkedannelse, ammestrejke mv.
Hej Helen.
Tak for dit svar - det er jo stort set det samme som jeg selv er kommet frem til - rart at vide at jeg er på rette spor ;0)
Men siden jeg skrev har jeg observeret følgende:
1. Der er meget store udsving i hvor meget mælk jeg har - er det normalt? Ved godt at hvile og væske er vigtigt, men det er ikke altid jeg kan se nogen sammenhæng. F.eks. for 2 nætter siden vågnede jeg ved 3-4 tiden og min t-shirt, lagen og dyne var gennemblødt af mælk. Og der var selvfølgelig mere end rigeligt til Tinus så det endte med at jeg stod op og malkede lidt ud af det bryst han ikke nåede til. Derimod har der stort set ikke været noget de sidste 2 aftener...
2. Af og til bliver Tinus meget vred når jeg lægger ham til. Først troede jeg at det skyldtes manglende mælk, men nogle gange kan jeg presse mælk ud i en stråle og mener derfor at der er masser af mælk. Andre gange som igår, kan jeg godt mærke at der ikke ligefrem er masser af mælk, men han giver nærmest op inden nedløbsrefleksen er aktiveret. Har selv tænkt om han måske er blevet for "doven" til at tage brystet om aftenen da han jo skal arbejde lidt mere for det der? Skal jeg være nervøs for en begyndende ammestrejke?
3. Når han spiser i løbet af dagen, bliver han meget hurtigt færdig og vil ikke have mere. Det tager ofte kun 5-10 minutter hvor han virkelig spiser effektivt og så bliver han ligesom lidt utålmodig. Samtidig sover han ikke nær så længe af gangen, men spiser istedet flere gange i løbet af dagen. Tidligere sov han gerne 2-3 timer af gangen - nu er det ofte under 1 time. Kan tydeligt mærke at han bliver hurtigere træt igen, så tror ikke det handler om at han har mindre behov for søvn. Har tænkt lidt at han måske savner en mere kølig luft? Han er generelt meget varm og jeg har lidt svært ved at vurdere hvor lidt jeg kan ligge ham med af tøj/dyner osv.
Vi har termometer i vores babyalarm og nu hvor vejret er godt sniger temperaturen sig ofte op på 25 grader inde i barnevognen, selvom jeg stiller den i skyggen. Jeg har taget uldposen ud af vognen og istedet lagt en almindelig dundyne i. Han bliver lagt i hans almindelige tøj - nu oftest noget tyndt bomuld ( har forlængst skiftet de lange uld bodyer med kortærmede bomulds body'er ). Jeg har desuden en tynd elefanthue som jeg ofte prøver at give ham på da jeg jo er lidt bekymret for hans ører, men ender altid med at må tage den af da han bliver drøn varm...
Nogen gode tip? Og hvor meget må jeg lave "gennemtræk" i barnevognen?
Har tænkt at skifte ulddynen i hans "voksi"pose med en sommerdyne - måske det kan hjælpe? Eller tror du stadig det er for varmt?
Barnevognen er en Emmaljunga kombivogn og jeg har ikke lagt ekstra isolering i udover en god madras....
Fortsat god søndag
Bibi & Tinus