Svar: Behandling med Fluconazol og amning
30. april 2008
Alder:
2 år
Kære Mie
Tusind tak for din beretning. Du har fuldstændig ret i at svampeinfektioner i brystet er mere almindelige end man tror og at privatpraktiserende læger desværre ikke ved nok om amning, ammeproblemer og behandling. Her kan det tit være langt bedre at få fat i en ammevejleder:o)
Det er en rigtig god artikel du henviser til, den bruger jeg også meget i praksis og giver den tit til mødre med svamp i brystet. Netop det at den er lavet i samarbejde med en læge giver et vist blåstempling og så plejer det godt at kunne lade sig gøre at få en Fluconazol behandling.
Det anbefales at behandle med tablet Fluconazol, når ingen anden behandling har vist sig effektiv. Og Fluconazol kan godt anvendes selvom man ammer. Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang til og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Derudover anbefales det at man er meget opmærksom på hygiejne, indtag af visse fødevare osv. som jeg ikke skal komme ind på her. Men du har altså fuldstændig ret i Fluconazol kan blive det der redder amningen for nogen.
Så dit budskab er hermed sendt videre, tak for din historie og rigtig meget held og lykke til dig og din familie fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske